"Sideways rain" to hipnotyczny wyścig, który w przeciwieństwie do innych dzieł choreografa, nie czerpie z codzienności, lecz wyłania się z kompletnej abstrakcji. Ostentacja przechodzenia tancerzy przez scenę, bez ról i motywacji, wydobywa z nich siłę magnesów, staje się emblematem synergii kosmicznej siły i ludzkiego życia.
Choreograficzny walec złożony z piętnastu ciał przetacza się nieustępliwie z lewej do prawej strony sceny. Rytmiczne gesty i minimalistyczne ruchy odzwierciedlają cykl rodzenia się i umierania, spojony w konsekwentną, precyzyjną kompozycję. Anonimowe postaci płyną przez scenę jak wektory czasu. Bezlitosność tego ruchu pochodzi z daleka, jest kontynuacją pierwotnego tempa, lotu komety, głębin morza, ruchu bakterii. Energia emanuje na tańczące ciała i publiczność. W wartkim przepływie figur trzeba znaleźć algorytm, poddać się jego opresyjnej łagodności.
Człowiek według Botelho reprezentuje obecność starszą od niego samego. Jedno za drugim ciała przemierzają scenę w akcie powtórzenia, tworzą ślady nieuchronnie odnawiającej obojętności. Tancerze próbują dotrzymać tempa samym sobie, w pościgu mijają się, ale nigdy nie spotkają. Poruszająca opowieść o pamięci: zarówno intymnej i indywidualnej pamięci ciała, jak i publicznej, wspólnej przestrzeni kultury.
Guilherme Botelho to urodzony w São Paulo tancerz i choreograf. W tańcu zakochał się w wieku 14 lat po obejrzeniu "Scen rodzinnych" Oscara Aráiza. Pięć lat później dołączył do jego grupy Ballet du Grand Théâtre w Genewie. W 1994 roku założył własny zespół ALIAS, który w 2014 roku obchodził 20. rocznicę działalności. Jego choreografia dotyka głównych aspektów kondycji ludzkiej, jak maski społeczne, manipulacja genetyczna czy podjęty w jego pierwszej pracy temat ciągłej potrzeby miłości. Ciągłe powracają pojęcia przeznaczenia i losu, ale także chaosu, rozpadu i przypadkowości. Jego najnowsze prace "Antes" i "lyouhesheitweyouthey", podążają za kierunkiem wyznaczonym w "Sideways rain": łączą abstrakcyjną, teatralną dynamikę z powtórzeniem jako zasadą kompozycyjną. W ramach ALIAS-u powstało około 20 choreografii, które w setkach odtworzeń pokazywane były na czterech kontynentach. Prace choreograficzne Botelho są również regularnie adaptowane przez ważne instytucje kultury, festiwale, teatry czy balety.
Początek spektaklu o godz. 19.00. Festiwal Kalejdoskop potrwa do niedzieli (29.04). Portal BiałystokOnline patronuje imprezie.
Program: Festiwal Kalejdoskop 2018
anna.d@bialystokonline.pl