Łącznica ze Starosielc na Nowe Miasto
Na osiedlu Starosielce trwa budowa nowej łącznicy kolejowej. Niezależnie od PKP prowadzone są wyburzenia na terenie dawnych Kolejowych Zakładów Konstrukcji Stalowych. Mieszkańcy zastanawiają się, czy buldożery rozjadą znajdujące się tam zabytki.W ubiegłym roku rozpoczęła się duża inwestycja PKP na osiedlu Starosielce. W ramach modernizacji odcina Czyżew – Białystok na międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica, powstaje nowa łącznica kolejowa w Białymstoku.
- Dodatkowy, około kilometrowy odcinek toru, budowany jest pomiędzy stacją Białystok Starosielce i przystankiem Białystok Nowe Miasto. Możliwy będzie bezpośredni przejazd z linii do Ełku na linię w kierunku Czeremchy, co usprawni ruch pociągów w Białymstoku - tłumaczy Tomasz Łotowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Już powstał nasyp, na którym obecnie wykonawca układa nowe tory. Ustawiono też słupy sieci trakcyjnej. W grudniu, przy pomocy ciężkiego dźwigu, zamontowano przęsło wiaduktu kolejowego nad linią kolejową Białystok – Warszawa.
W ramach planowanej modernizacji odcinka Białystok – Ełk zmieni się stacja Białystok Starosielce. Powstaną nowe perony, które będą zlokalizowane w pobliżu ul. Popiełuszki.
- Zapewni to lepszy dostęp do kolei mieszkańcom pobliskich osiedli. Przewidziano dwa perony dwukrawędziowe, o długości 200 m każdy - informuje Tomasz Łotowski.
Perony będą wyższe, aby zapewnić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Znajdą się na nich wiaty, ławki i informacja pasażerska. Dojście z obu stron torów będzie możliwe dzięki budowie przejścia podziemnego. Wygodne pochylnie zapewnią dostęp osobom o ograniczonej mobilności, a oznaczenia w alfabecie Braille’a – osobom niewidomym i niedowidzącym. Bezpieczeństwo po zmroku zapewni ekologiczne oświetlenie LED.
Burzą KZKS-y
Tymczasem ciążki sprzęt zaczął pracować nie tylko na torach Starosielc. W lutym wjechał on na teren dawnych KZKS-ów. Spuścizna po Kolejowym Zakładzie Konstrukcji Stalowych przy ul. Warsztatowej ostatnio należała do Mostostalu. Rok temu w licytacji komorniczej za 4,5 mln zł nabyło ją na użytkowanie wieczyste na 68 lat małżeństwo z Łap. W sumie to blisko 4,4 ha terenu oraz zrujnowane hale i pomniejsze budynki, w sumie mające ponad 17 tys. m2.
Na miejscu rozbierane są suwnice, burzone obiekty. Niektórych białostoczan zaniepokoiło, że teren może być zrównany z ziemią, pomimo, że są tam też wartościowe zabytki: na terenie kompleksu trzy obiekty widnieją w ewidencji konserwatora zabytków, jest to ceglana hala z okresu międzywojennego (od strony peronu stacji Białystok Starosielce), wieża ciśnień oraz ceglany magazyn tranzytowy z 1876 roku.
- Czy konserwator zabytków wyraził zgodę na zniszczenie kolebki Starosielc? - niepokoi się białostoczanin. - Wszystko można ładnie wkomponować nowy budynek, jednocześnie zachowując historie - przykładem jest Galeria Alfa w Białymstoku, która została wkomponowana w mury dawnej zabytkowej Fabryki Pluszu - sugeruje.
Mieszkaniec zastanawia się, czy jest możliwe, by w biały dzień niszczyło się zabytkowe obiekty.
- Czy te 3 obiekty zostaną zachowane, a rozbiórce ulegną jedynie stare hale z lat 70-tych? - zastanawia się mieszkaniec.
Miasto uspokaja
- Do urzędu nie wpłynął wniosek dotyczący rozbiórki na tym terenie, nie była też wydawana żadna decyzja obejmująca ten teren - informuje Agnieszka Błachowska z Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
Pracownik Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków, który ma pieczę nad zabytkami w Białymstoku, był na oględzinach i stwierdził, że prace nie obejmują obiektu zabytkowego, są prowadzone na zewnątrz, poza zabytkiem, przy suwnicy.
ewelina.s@bialystokonline.pl