Miasto chce rozwijać komunikację
Plany są duże. Zaczęło się ich wdrażanie. Urząd miejski złożył 3 wnioski o dofinansowanie projektów, których celem jest zwiększenie wykorzystania transportu miejskiego w Białymstoku.
- Łączna wartość dofinansowania, o które się staramy, wynosi ponad 324 mln zł. Obecnie trwa ocena formalna złożonych wniosków i czekamy na jej efekty – informuje Anna Kowalska z Departamentu Komunikacji Społecznej UM w Białymstoku.
Za pozyskane pieniądze miasto chce zrealizować takie przedsięwzięcia jak m.in. budowa centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP i PKS wraz z budową tunelu autobusowo-pieszo-rowerowego pod torami PKP na przedłużeniu ul. Św. Rocha, przebudowa skrzyżowania ul. Zwycięstwa z ul. Kolejową, budowa skrzyżowania ul. Bohaterów Monte Cassino z ul. Łomżyńską, przebudowa al. Tysiąclecia Państwa Polskiego, budowa wlotu drogi z Hryniewicz do ul. Ciołkowskiego, przebudowa ul. Klepackiej wraz z budową tunelu, budowa ul. Sitarskiej, Gminnej oraz Młynowej, a także budowa ulicy łączącej ul. Elewatorską z miejscowością Porosły w granicach miasta.
Nowe autobusy i technologie
Jeżeli miasto otrzyma środki, to będzie chciało kupić za nie także niskoemisyjny tabor - łącznie 40 autobusów. Mają się także pojawić udogodnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej, czyli kolejne wiaty przystankowe, elektroniczne tablice na przystankach z zapowiedziami głosowymi (w momencie zbliżania się pojazdu komunikacji miejskiej na przystanek, na którym została zainstalowana tablica, system automatycznie uruchamia komunikat głosowy dotyczący numeru linii i kierunku jazdy wspomnianego pojazdu) oraz to, na co wielu czeka - zakup biletomatów stacjonarnych i mobilnych w autobusach. Wszystkie wspomniane inwestycje, zgodnie z założeniami, mają być oddane do 2021 r.
- Ministerstwu Rozwoju bardzo zależy na tym, by mieszkańcy m.in. Białegostoku mogli jak najszybciej skorzystać z efektów inwestycji w zrównoważony transport miejski. Samorząd zmobilizował się i zgodnie z terminem – do końca 2016 r. – zgłosił swoje projekty. Jednak to wyłącznie od jakości złożonych do PARP dokumentów będzie zależał dalszy sukces planowanych inwestycji - zaznacza wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.
Wspomniane inwestycje wpisują się w realizowaną od 2004 r. koncepcję utworzenia Korytarzy Autobusu Wysokiej Jakości (KAWJ), tj. systemu buspasów zapewniających szybkie połączenia autobusowe między dzielnicami peryferyjnym a centrum Białegostoku.
dorota.marianska@bialystokonline.pl