- W ramach umowy zakupimy 20 autobusów elektrycznych. Jako miasto jesteśmy zobowiązani do wprowadzania taboru zeroemisyjnego. Autobusy testowaliśmy chyba 2 lata temu, w ramach przygotowania się do zakupu - poinformował zastępca prezydenta Białegostoku Zbigniew Nikitorowicz.
Dostawą 20 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich napędzanych silnikiem elektrycznym zajmie się firma Busnex Poland Sp. z o.o. Z kolei wyprodukuje je firma Yutong Bus Co.
Wartość umowy sięga 57 mln zł. W ramach niej firma przeprowadzi szkolenia kierowców i pracowników zaplecza technicznego, dotyczące eksploatacji i obsługi dostarczanych pojazdów i urządzeń.
Ponadto w ramach umowy zostanie zamontowanych 20 stacji ładowania zajezdniowego i 3 ładowarki warsztatowe - które znajdą się w zajezdniach spółek komunikacyjnych.
Kiedy trafią do Białegostoku?
Autobusy po ulicach Białegostoku mają jeździć już w przyszłym roku.
- To jest najważniejszy moment w historycznym rozwoju komunikacji miejskiej, ponieważ będą to pierwsze autobusy zeroemisyjne. W perspektywie 2027/2028 r. Białystok powinien mieć ich 80 - zaznaczył Bogusław Prokop, dyrektor Białostockiej Komunikacji Miejskiej.
Pojazdy będą ładowane za pomocą złącza przewodowego, wyposażone w dedykowane urządzenia i systemy, oraz niezbędne oprogramowanie.
- Autobusy są w pełni klimatyzowane, niskopodłogowe, dostosowane do osób z niepełnosprawnościami. Łomża, Polkowice, Iława zakupiły już nasze pojazdy i są w stałej eksploatacji. Jak pokazały ostatnie 2 lata, mają dobre napędy i duże baterie, więc białostoczanie będą mieli się z czego cieszyć - stwierdził Marcin Kucharski Prezes Zarządu Busnex Poland sp. z o.o.
Elektryczne autobusy zostaną przekazane do miejskich spółek komunikacyjnych: KPK Sp. z o.o. otrzyma 8 pojazdów, KPKM Sp. z o.o. – 6 a KZK Sp. z o.o. również 6 autobusów.
Wygrała chińska firma - polska była najdroższa
W postępowaniu wzięło udział łącznie 6 firm. Firma Busnex Poland Sp. z o.o., która zajmie się dystrybucją autobusów firmy Yutong Bus Co zaoferowała najniższą cenę, co jest jednym z najważniejszych kryteriów.
- Jeżeli chodzi o warunki gwarancyjne była to najlepsza oferta. Gwarancją objęta jest bateria na okres 10 lat, podzespoły mechaniczne na 5 lat a karoseria na 7 lat - przekazał Zbigniew Nikitorowicz.
Drugą - droższą o 930 tys. zł ofertę złożył producent autobusów marki Solaris. Najmniej korzystną i najdroższą ofertę złożył polski producent - Autosan, który od wygranej oferty proponował kwotę o 7 mln zł wyższą.
Autobusy zakupione zostaną w ramach dużego projektu
Autobusy elektryczne zostaną kupione w ramach intermodalnego węzła komunikacyjnego w Białymstoku, którego całkowita wartość wynosi 194,7 mln zł. Miasto pozyskało na ten cel dofinansowanie Unii Europejskiej w wysokości 135 mln zł.
Prócz zakupu 20 autobusów elektrycznych, projekt obejmuje także budowę przejścia podziemnego – pieszo-rowerowego – pod torami wraz z rozbudową ulic Kolejowej i Zwycięstwa w rejonie dworca kolejowego, zaprojektowanie i budowę centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKS, rozbudowę ulic: Bohaterów Monte Cassino oraz Łomżyńskiej wraz ze skrzyżowaniem z ul. Kopernika i Młynową, budowę buspasa dwustronnego, ścieżki rowerowej i chodników, a także przebudowę nawierzchni jezdni.
Realizacja projektu ma się zakończyć w trzecim kwartale 2023 r.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl