Idea konkursu
W 2022 r. Politechnika Białostocka nawiązała współpracę z parkami narodowymi, w tym m.in. z Narwiańskim Parkiem Narodowym, z którym zaczął współpracować Wydział Architektury.
Efektem tej współpracy było stworzenie przez studentów na zajęciach "Projektowanie architektoniczne 7 – adaptacje obiektów o wartościach kulturowych" prowadzonych przez dr inż. arch. Aleksandra Owerczuka, dr inż. arch. Agatę Szmitkowską i mgr inż. arch. Tomasza Rogala projektów semestralnych o tematyce związanej z potrzebami Narwiańskiego Parku Narodowego w zakresie infrastruktury turystycznej. Te zostały publicznie zaprezentowane w Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej i wybrano z nich najlepsze.
Efekty i przebieg konkursu
- Konkurs i jego efekty bardzo mnie cieszą, ponieważ jest to jeden z elementów naszej umowy pomiędzy Politechniką Białostocką a czterema Parkami Narodowymi, które są zlokalizowane na naszym terenie. Ta umowa funkcjonuje i wyszły z tego spektakularne efekty - powiedziała na wstępie Marta Kosior-Kazberuk, rektor Politechniki Białostockiej. - Bardzo cieszymy się, że Narwiański Park Narodowy zwrócił się do nas z takim zadaniem, ponieważ studenci mieli szansę na realne zadanie praktyczne, związane z konkretnym zapotrzebowaniem.
Warto tutaj zaznaczyć, że spośród 35 prac, jury wybrało finałową dziesiątkę. Posiedzenie komisji odbyło się we wtorek (20.06) i podstawowymi kryteriami oceny była ich przydatność dla Narwiańskiego Parku Narodowego i jakość rozwiązań urbanistycznych i architektonicznych.
W skład jury wchodzili: Aleksander Asanowicz, dziekan Wydziału Architektury, Grzegorz Piekarski, dyrektor Narwiańskiego Parku Narodowego, Jarosław Szewczyk, przedstawiciel Wydziału Kultury Politechniki Białostockiej, a także Marzenna Bielonko, przedstawicielka Narwiańskiego Parku Narodowego.
- Tydzień temu spotkaliśmy się, aby oceniać prace i byliśmy pod wielkim wrażeniem, ponieważ przerośliście nasze oczekiwania. Zaskoczyliście nas podejściem i waszymi rozwiązaniami architektonicznymi i urbanistycznymi - powiedział Grzegorz Piekarski. - Ocenialiśmy prace pod kątem tego, jak moglibyśmy praktycznie te prace wykorzystać i jak te elementy przenieść do infrastruktury Parku. To są tylko koncepcje, ale są w nich takie elementy, które w najbliższych latach na pewno postaramy się wykorzystać.
Wyniki konkursu
Z 10 finałowych prac wybrano projekty wyróżnione i nagrodzone.
Trzecie miejsce zajęły dwie pary studentów. W jednej grupie nagrody otrzymały Paula Szpakowska i Natalia Bęcko, a w drugiej Naomi Filipowicz i Jowita Grabowska. Drugie miejsce zajęły Julia Roszko i Julia Dropińska.
Komisja najwyżej oceniała projekt Dolores Domrzalskiej i Adrianny Dylewicz za umiejętną rozbudowę ścieżki edukacyjnej i umiejętne wprowadzenie nowych elementów o wysokich walorach architektonicznych i funkcjonalnych w krajobraz Narwiańskiego Parku Narodowego.
24@bialystokonline.pl