Uniwersytet w Białymstoku już po raz drugi oferuje studia podyplomowe dla nauczycieli prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Są one realizowane na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki, a dzięki temu – bezpłatne dla uczestników.
Studia są adresowane do nauczycieli czynnych zawodowo, pracujących w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Głównym celem studiów jest doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie planowania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rozwijanie ich warsztatu pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, na różnych etapach edukacyjnych.
- Liczba uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wynikającymi czy to z trudności rozwojowych i niepełnosprawności, czy to z doświadczenia migracji i uchodźstwa, stale rośnie. W związku z tym – jak wskazuje MEiN - konieczne jest zadbanie, by ich obecność stała się pozytywnym doświadczeniem, przynoszącym korzyści zarówno tej grupie uczniów, jak i ich neurotypowo rozwijającym się rówieśnikom. Jednakże, aby tak rozumiane włączanie szkolne powiodło się, potrzebujemy odpowiednio do tego przygotowanych nauczycieli – informuje dr Marta Kowalczuk-Walędziak, koordynator studiów i prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji.
Zajęcia rozpoczną się w połowie maja i potrwają do grudnia 2023 r. Będą odbywać się w trybie niestacjonarnym (w wybrane soboty i niedziele), w ramach dwudniowych zjazdów organizowanych 1 lub 2 razy w miesiącu. Część zajęć będzie realizowana w formule hybrydowej (online i stacjonarnie).
Program studiów obejmuje 140 godzin zajęć dydaktycznych: wykładów, ćwiczeń, seminariów. Uczestnicy poznają m.in. model edukacji włączającej (w tym dotyczące go przepisy prawa), dowiedzą się, jak przygotować się do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak dostosować wymagania edukacyjne, adaptować materiały dydaktyczne, na czym polega ocenianie wspierające proces uczenia. Wśród tematów zajęć jest też praca z klasą ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi (zgodnie z ideą uniwersalnego projektowania), współpraca z rodzicami i innymi specjalistami w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, budowanie zespołu klasowego sprzyjającego realizacji edukacji włączającej i integracji grupy. Jeden z modułów będzie poświęcony przygotowaniu i ewaluacji Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.
Wydział Nauk o Edukacji UwB przygotował 50 miejsc. Zapisy potrwają do 7 maja.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl