W przetargu na budowę nowego mostu w Wiźnie wpłynęło 12 ofert, a 10 z nich mieściło się w szacunkach GDDKiA na realizację inwestycji. Przy wyborze wykonawcy brano pod uwagę cenę (60%), doświadczenia kierownika budowy i projektanta branży mostowej (po 10%) oraz okres udzielonej gwarancji na inwestycję (20%). Najkorzystniejszą ofertę, na kwotę blisko 46,4 mln zł, złożyła firma Strabag.
Wykonawca ma realizować zadanie w systemie projektuj i buduj.
- Zakładamy, że jeszcze w tym roku otrzymamy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a zaraz potem ruszą prace budowlane. Inwestycję zaczniemy od budowy objazdu wraz z tymczasowym obiektem mostowym o łącznej długości 480 metrów. Przeprawa ta zostanie zlokalizowana w pobliżu istniejącego mostu. Kolejnym etapem będą roboty rozbiórkowe starego obiektu. Następnie rozpocznie się budowa nowego mostu stałego wraz z dojazdami - planowany harmonogram prac przedstawia GDDKiA.
Most nad Narwią w Wiźnie w ciągu drogi krajowej nr 64 zapewnia najkrótszy przejazd z Łomży do Białegostoku. Nowy powstanie w miejscu istniejącego mostu, zbudowanego w 1962 r. i będącego już w złym stanie technicznym.
- Nowy obiekt, który wybudujemy, będzie szerszy (14,94 m) od dotychczasowego (obecnie 10 m), z jezdnią o szerokości 7 m (obecnie 6 m). Po prawej stronie mostu powstanie chodnik, a po lewej ścieżka pieszo-rowerowa. Odcinek drogi krajowej objęty inwestycją ma około 400 metrów, przy czym sama długość nowego mostu to 184,5 m (dotychczasowy 182,6 m). Nowy obiekt będzie przystosowany do przenoszenia obciążeń 11,5 t/os (obecny 10 t/os.) - czytamy w porównaniu parametrów technicznych obecnego i nowego mostu.
Przeprawa powinna być gotowa pod koniec 2025 r.
Wizna to tereny historycznych walk Wojska Polskiego w 1939 r. To tu znajdował się jeden z punktów polskiej linii obronnej chroniącej przeprawę przez rzekę Narew. Most został wysadzony, a przez dwa dni - w oparciu o nieukończone schrony bojowe - kilkuset Polaków walczyło z niemieckim XIX korpusem Heinza Guderiana.
Najbliższa okolica mostu to tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego. Wprowadzenie na obiekt ścieżki pieszo-rowerowej i chodnika ma związek z położeniem mostu w obszarze o szczególnych walorach przyrodniczych i turystycznych. Wzdłuż prawego brzegu rzek Biebrzy i Narwi przebiega jedna z międzynarodowych tras rowerowych Euro Velo o łącznej długości 5984 km, a prowadząca od przylądka Nordkapp w Norwegii do stolicy Grecji Aten.
ewelina.s@bialystokonline.pl