Zapotrzebowanie będzie rosło
Na polskim rynku próżno szukać techników kolejowych, kierowców samochodów ciężarowych z uprawnieniami i techników gazownictwa.
- W kolejnictwie w skali kraju brakuje kilku tys. maszynistów, ustawiaczy, rewidentów kolejowych, a nie ma szkół w województwie podlaskim, które kształciłyby nowe kadry w tym zawodzie - mówi prezes Barter SA Bogdan Rogaski. – Podobnie jest z kierowcami samochodów ciężarowych. Szkoły wypuszczają absolwentów w tym zawodzie bez uprawnień wymaganych na rynku pracy. Nie ma też szans na znalezienie na rynku pracy operatorów instalacji gazowych – skroplonego gazu ziemnego LNG i LPG. A zapotrzebowanie na takich specjalistów będzie rosło wraz z dynamicznym wzrostem znaczenia tego ekologicznego paliwa, m.in. dla motoryzacji.
Firma, która doświadczyła trudności rekrutacyjnych, postanowiła zwrócić się więc do podlaskich instytucji oświatowych, organów samorządowych i wojewódzkich oraz szkół i uczelni, wzywając do współpracy i pomocy w rozwiązaniu sytuacji. Barter zachęca do tworzenia nowych kierunków nauczania oraz klas patronackich kształcących w deficytowych zawodach. Inicjatywę wsparli inni polscy przewoźnicy – PKP Cargo i PKP Polskie Linie Kolejowe.
Zmodyfikować programy nauczania
- Zaapelowaliśmy do władz z prośbą o podjęcie stosownych kroków proceduralnych oraz o alokowanie funduszy w taki sposób, aby młodzi ludzie, opuszczając próg szkoły, mieli możliwość podjęcia pracy w naszym regionie – mówi Bogdan Rogaski. - Szkoły zawodowe w Polsce powinny modyfikować programy nauczania tak, aby kształcić absolwentów pod potrzeby rynku pracy. Absolwent po zakończenia nauki powinien mieć wszystkie wymagane uprawnienia zawodowe do podjęcia pracy – to plus dobre wyszkolenie zagwarantują mu znalezienie dobrze płatnej pracy.
Przedstawiciele Barteru tłumaczą, że według nich do zwalczenia bezrobocia w naszym kraju konieczne jest tworzenie "trójkąta wiedzy" - stanowić go mają szkoły, potencjalni pracodawcy i instytucje z otoczenia biznesu. Spółka, jako potencjalny pracodawca, zobowiązuje się do pomocy w kształceniu młodych ludzi, zgłasza także chęć zatrudnienia w ciągu najbliższych kilku lat nawet kilkudziesięciu absolwentów. Oferuje też praktyki i staże zawodowe.
Pierwsze efekty
Propozycja Barteru spotkała się z zainteresowaniem. W ostatnich dniach doszło do spotkania zarządu i kierownictwa spółki z przedstawicielami Starostwa Powiatowego w Mońkach, dyrekcji Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach oraz Technikum Mechanicznego w Białymstoku. Są już pierwsze efekty. W nowym roku szkolnym w monieckim ZSOiZ ruszy jedyny w regionie kierunek - technik transportu kolejowego. Przedsięwzięciu patronują PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Barter SA.
- Dzięki tej współpracy, uczniowie tego profilu od drugiej klasy otrzymają stypendia naukowe w wysokości nawet do 450 zł miesięcznie, a po ukończeniu szkoły gwarancję dobrze płatnej pracy – mówi dyrektor ZSOiZ w Mońkach Krzysztof Falkowski. – W programie klasy znajdą się rozszerzone przedmioty, m.in. organizacja i prowadzenie ruchu pociągów, planowanie i realizacja przewozów kolejowych, a także geografia i język angielski.
monika.zysk@bialystokonline.pl