Anioły w Białymstoku to pomysł Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego i Polsko-Amerykańskiej Rady Współpracy.
Nie tylko inwestorzy
- Zasadnicze cele są takie, aby promować międzysektorową współpracę: biznesu, administracji i uczelni - inicjatywę przedstawiała Anna Daszuta-Zalewska, dyrektor Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego. - Kolejnym celem jest promocja innowacyjnej przedsiębiorczości - dodawała.
Anioły w Białymstoku nawiązują do amerykańskich aniołów biznesu - inwestorów wspierających nowe firmy. U nas inicjatywa ta ma być szersza - aniołami mogą zostać też naukowcy, urzędnicy, organizacje pozarządowe czy dziennikarze, którzy przyczynią się do rozwoju i promocji przedsiębiorstw innowacyjnych. Jak poinformowała Daszuta-Zalewska co roku te osoby będą nagradzane specjalną statuetką.
Nie tylko kapitał
- Nie chodzi tylko o kapitał, ale też o narzędzie, które pozwoli przedsiębiorcom być zmotywowanym - twierdził zaproszony spotkanie inicjujące Anioły w Białymstoku Stewart Guenther, przewodniczący Family Media Angel Investor Group, sieci Aniołów Biznesu z Doliny Krzemowej.
Guenther jednocześnie podkreślił, że choć ci najbardziej znani aniołowie z USA inwestują w firmy medyczne, czy informatyczne, to tak naprawdę, te spektakularne projekty to tylko niewielki procent. Można zainwestować w tartak, restaurację, czy mały browar.
W ramach inicjatywy Anioły w Białymstoku będą m.in. prowadzone sesje treningowe z design thinking dla naukowców, studentów i absolwentów, przedsiębiorców oraz urzędników.
Poza tym powstanie w Białymstoku Klub lokalnych inwestorów – aniołów biznesu. W BPNT będzie zaś Transferownia - miejsce, gdzie zespoły studentów i naukowców będą realizować projekty technologiczne firm, a firmy będą mogły skorzystać z pomysłów na biznes.
- Mam nadzieję, że ten program sprawdzi się nie tylko wśród przedsiębiorców, ale i wśród aniołów. Anioł jest pod taką samą presją, jak przedsiębiorca, gdy musi podpisać czek. Anioły tu mogą odnaleźć się nawzajem, współpracować - mówił Stewart Guenther.
Stewart Guenther spotkał się też w Białymstoku z młodymi przedsiębiorcami i udzielał porad jak szukać inwestora, jakich błędów unikać, jak przygotować się do prezentacji przed aniołem biznesu.
ewelina.s@bialystokonline.pl