Wszystkie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o otwarciu ofert w przetargu na zaprojektowanie i budowę pierwszego fragmentu S16 w województwie podlaskim, który połączy miejscowości Knyszyn i Krynice. Okazało się, że chętnych jest 8 firm.
Są to:
- Mirbud S.A., Kobylarnia S.A. - 314,7 miliona złotych,
- Mostostal Warszawa S.A. - 320,35 miliona złotych,
- Mota Engil Central Europe S.A. - 331,64 miliona złotych,
- Strabag Sp. z o.o. - 338,08 miliona złotych,
- Budimex S.A. - 340,5 miliona złotych,
- PORR S.A. - 340,58 miliona złotych,
- Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A. - 358,87 miliona złotych,
- Unibep S.A. - 379,65 miliona złotych.
Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 440,33 miliona złotych, co oznacza, że wszystkie oferty bez problemu się w nim mieszczą, a nawet jeszcze sporo zostanie - od ponad 60 do nawet 125 tysięcy złotych.
Komisja przetargowa przystąpiła do analizy ofert w celu wyłonienia wykonawcy, który będzie miał za zadanie zrealizowanie inwestycji w systemie "Projektuj i buduj" w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy). Głównym kryterium oceny będzie cena (60 proc.). Pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria dotyczące przedłużenia gwarancji jakości między innymi na ekrany akustyczne i obiekty mostowe (40 proc.). Zakończenie postępowania i podpisanie umowy planowane jest w pierwszej połowie 2024 roku.
Jak będzie wyglądać nowy odcinek drogi S16?
Odcinek o długości 8,44 kilometra od projektowanego węzła Knyszyn do okolic Krynic będzie budowany w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra wraz z pasem awaryjnym. Obie jezdnie będą oddzielone pasem rozdziału o szerokości co najmniej 5 metrów. Zaplanowano 10 obiektów inżynierskich, w tym: trzy wiadukty, cztery przejścia dla zwierząt oraz dwa przepusty. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, jak zawsze wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana, uwzględniając kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś.
Ważna rola S16 w województwie podlaskim
Odcinek Knyszyn - Krynice będzie się łączyć z projektowaną drogą ekspresową S19 (planowany węzeł Dobrzyniewo). Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 poprowadzona jest do węzła Białystok Zachód, gdzie połączy się z drogą ekspresową S8.
Jak wspomnieliśmy, podpisanie umowy planowane jest w pierwszej połowie przyszłego roku, co z kolei pozwoli uzyskać decyzę o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2025-2028.
Obie drogi ekspresowe - S16 Ełk – Białystok, jak i S19 Kuźnica – Białystok – Lublin - są realizowane w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Wraz z wprowadzoną 5 września br. do tego programu – drogą ekspresową S8 Knyszyn (Białystok) – Raczki (Suwałki) oraz praktycznie finalizowaną, jeśli chodzi o budowę, drogą S61 Ostrów Mazowiecka – Budzisko, będą razem tworzyć kręgosłup szybkiej i bezpiecznej komunikacji drogowej w województwie podlaskim. Ponadto wyprowadzą tranzyt poza granice miast i miejscowości, łącząc region z resztą Polski i Europą.
ewa.reducha@bialystokonline.pl