Wsparcie od rządu
Nauczyciele, którzy prowadzą nauczanie na odległość otrzymają 500 zł dofinansowania na zakup sprzętu elektronicznego. Rozporządzenie w tej sprawie zostało podpisane przez ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka.
– Zastosowaliśmy uproszczoną formę refundacji, aby środki jak najszybciej trafiły na konta nauczycieli. Cieszymy się, że możemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom. Będziemy kontynuować wysiłki, aby udoskonalać naukę zdalną, żeby była jeszcze bardziej efektywna – powiedział minister.
Rząd przeznaczy 300 mln zł na wsparcie nauczycieli. Pomoc ma przyczynić się do podniesienia jakości nauki zdalnej w polskich szkołach.
Co można kupić?
Każdy nauczyciel, zarówno ze szkoły publicznej, jak i prywatnej, który prowadzi nauczanie online może otrzymać dofinansowanie na zakup sprzętu, który ułatwi mu prowadzenie lekcji. Wsparciem nie są objęci nauczyciele przedszkoli czy oddziałów przedszkolnych.
W rozporządzeniu wymienione są sprzęty, które obejmuje rządowa pomoc. Są to m.in.: komputery przenośne, kamery, słuchawki, mikrofony, smartfony, tablety, ładowarki, głośniki, oprogramowania czy nawet koszty poniesione z tytułu używania mobilnego internetu.
W przypadku, gdy mąż i żona oboje są nauczycielami, mogą wspólnie zakupić sprzęt o wartości max. 1000 zł. Wówczas należy rozłożyć koszt na dwa wnioski. W takim przypadku dyrektor może żądać dodatkowego oświadczenia dotyczącego kwoty dofinansowania współmałżonka zatrudnionego w innej szkole.
Składanie wniosków
Każdy dydaktyk ze wsparcia w wysokości do 500 zł może skorzystać tylko raz. Aby otrzymać pieniądze należy złożyć wniosek z fakturą lub paragonem w szkole lub placówce, w której dany nauczyciel jest zatrudniony. Jeżeli pracuje w kilku szkołach, wniosek należy złożyć u dyrektora placówki, w której nauczyciel jest zatrudniony w najwyższym wymiarze lub tam, gdzie najwcześniej została podpisana umowa.
Jeżeli zakup sprzętu nastąpił pomiędzy 1 września a 20 listopadem to do wniosku dołączyć należy oryginał lub kopię paragonu oraz oświadczenie nauczyciela. Natomiast wszystkie zakupy dokonane po 20 listopada dydaktyk musi udokumentować imiennym dowodem zakupu czyli fakturą.
Później dyrektor placówki oświatowej przekazuje listę uprawnionych do dofinansowania do właściwej jednostki samorządu terytorialnego lub ministra. Nauczyciele wnioski mogą składać do 7 grudnia, a następnie dyrektor szkoły musi je przekazać do 11 grudnia.
Zwrot pieniędzy
Minister edukacji i nauki poinformował, że każdy nauczyciel otrzyma zwrot pieniędzy za zakup najpóźniej do 31 grudnia. Środki zostaną przelane na wskazany numer konta.
Wzór wniosku do pobrania zostanie zamieszczony na stronie MEN oraz kuratora oświaty.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl