Duży przebieg, zero problemów
Spółka AC – największy w Polsce producent samochodowych instalacji gazowych, właściciel marki STAG – dysponuje flotą samochodów. Auta te są zasilane gazem i stanowią pole doświadczalne dla inżynierów z firmowego Centrum Badań i Rozwoju. 4 lata temu firma kupiła samochody marki Kia. Trzy z nich mają już na koncie poważne przebiegi – od 230 do 290 tys. km. Właściciel nie ma jednak zamiaru się z nimi rozstawać. Jeżdżą bowiem bez większych problemów i jeszcze wiele kilometrów przed nimi.
W sekwencyjnej instalacji gazowej zbiornik, okablowanie czy sterownik w większości wypadków wystarczają na całe życie auta. Nie są podatne na złą jakość gazu czy też zużycie wynikające z wielokrotnego rozruchu silnika. Wtryskiwacze i reduktory to, poza filtrami paliwa, jedyne podzespoły instalacji, których zużycie i konieczność wymiany nastąpi prędzej czy później. Kiedy – to zależy od warunków eksploatacji i jakości tych części.
W samochodach, których silniki niemal nie stygną i codziennie pokonują duże przebiegi, zużycie reduktorów gazu czy wtryskiwaczy następuje bardzo powoli i możliwe jest uzyskanie imponujących przebiegów bez konieczności ich wymiany.
Sterowniki STAG mają 2- lub 5-letnią gwarancję (w zależności od sterownika i z możliwością jej przedłużenia) bez ograniczeń przebiegu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nawet "zużywalne" komponenty (reduktor czy wtryskiwacze) przetrwają przebiegi rzędu 100 tysięcy kilometrów rocznie. Jednak gdy rocznie przejeżdżamy autem 5 tysięcy kilometrów, wyłącznie na krótkich trasach - po kilku latach reduktor może (choć oczywiście nie musi) odmówić posłuszeństwa. Czas, przestoje, duża liczba rozruchów zimnego silnika potrafią zaszkodzić nie tylko podzespołom instalacji LPG – także fabrycznemu systemowi zasilania.
Wspomniane samochody Spółki AC są już w trakcie "trzeciej setki" przebiegu. Mają wymienione listwy wtryskowe oraz reduktory. Poprzednie (reduktory STAG R01 i listwy wtryskowe AC W01) wytrzymały około 200 tysięcy kilometrów! Dopiero po takim przebiegu stwierdzono, że parametry ich pracy odbiegają od wzorcowych i należy je wymienić na nowe.
Instalacja LPG wytrzyma, ale co z silnikiem?
W przypadku prawidłowo dobranych komponentów instalacja gazowa nie ma istotnego wpływu na zużycie silnika. Usterki silników, do jakich dochodzi po zaadaptowaniu ich do zasilania gazowego, są w przeważającej większości przypadków efektem zastosowania podzespołów gazowych o nieodpowiedniej jakości bądź wydajności.
W krajach, gdzie zasilanie gazowe jest popularne, a cofanie liczników utrudnione z powodu powszechnie dostępnych informacji o samochodach odbywających obowiązkowe przeglądy techniczne, znajdziemy setki ofert sprzedaży samochodów używanych z instalacjami LPG, które mają na liczniku 400-500 tys. km. Ich właściciele jeżdżą na gazie, bo tak jest taniej. Sprzedają auta nie dlatego, że doszło w nich do usterki silnika, tylko z powodu ogólnego zużycia lub chęci wymiany samochodu na nowszy czy wygodniejszy. Podobnie w Polsce - auta, w których zastosowano dobre komponenty instalacji LPG, pokonują duże przebiegi i świetnie sprawdzają się we flotach.
Więcej informacji na: stag.pl.
[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]