Czyhają na nich nie zawsze przyjazne mechanizmy gospodarki rynkowej, uwikłani są w różnorakie konflikty interesów ze strony wszystkich tych, którzy zajmują się obrotem towarami i nierzadko działają poza normami wyznaczonymi przez prawo i standardy współżycia społecznego. Wynika to z silniejszej pozycji rynkowej przedsiębiorcy.
Konsumenci jednak nie pozostają bezbronni. Prawną opiekę i ochronę gwarantują im nie tylko zapisy konstytucyjne, nie tylko regulacje stanowione przez ustawy, ale też sprawdzony od lat system państwowego nadzoru nad przestrzeganiem uprawnień. Ochrona ta, sprawowana jest przede wszystkim przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcję Handlową, które są wspierane przez organizacje konsumenckie i samorządy.
Zadania Inspekcji Handlowej realizuje na terenie województwa podlaskiego Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Białymstoku z siedzibą przy ul. Młynowej 21. Pracownicy Inspektoratu w ramach realizacji ustawowych zadań udzielają konsumentom bezpłatnych porad prawnych w siedzibie Inspektoratu lub telefonicznie pod numerem tel. 85 742 80 52. W 2010 r. udzielono 8169 porad. W przypadku powiadomienia Inspektoratu o sytuacji, w której doszło do naruszenia praw konsumentów pracownicy Inspektoratu przeprowadzają kontrolę u nierzetelnego przedsiębiorcy lub występują w roli mediatorów w sprawach powstałych na tle umów cywilno-prawnych. Inspekcja Handlowa proponuje również możliwość, alternatywnego wobec sądu powszechnego, rozstrzygania sporów przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim.