Od tego tygodnia uchodźcy z Ukrainy mogą korzystać ze specjalnej infolinii w języku ukraińskim, jeśli chcą się dowiedzieć więcej na temat przysługującym im świadczeń rodzinnych. Linia telefoniczna powstała z myślą o osobach, które przyjechały do naszego kraju po 23 lutego, uciekając przed wojną.
- Specjalna infolinia już działać pod numerem 22 444 02 55 od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 18.00, a obsługują ją m.in. uchodźcy z Ukrainy. Opłata za połączenie jest według stawek operatorów. Pytania dotyczące świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy można też przesyłać mailem na adres UA@zus.pl - informuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
Na stronie ZUS są też informacje w języku ukraińskim. Uchodźcy mogą więc dowiedzieć się na niej m.in. gdzie i na jakich warunkach potrzebujący mogą uzyskać pomoc. Są tam także informacje o świadczeniach rodzinnych, e-usługach czy emeryturach i rentach.
- Dodatkowo na Platformie Usług Elektronicznych ZUS już wkrótce zostanie udostępniona możliwość zakładania profilu PUE w języku ukraińskim – dodaje rzeczniczka.
W związku z wprowadzoną specustawą uchodźcy z Ukrainy będą mogli ubiegać się o świadczenia: 500+, Dobry start, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy oraz o dofinansowanie do żłobka. Już niebawem wnioski o te świadczenia będzie można składać już niebawem wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Konsultanci infolinii podpowiedzą m.in. jak wypełnić i wysłać wniosek oraz jak zarejestrować profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Osoby, które nie wiedzą jak złożyć elektroniczny wniosek mogą skorzystać z pomocy pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Niebawem w urzędach na Ukraińców będą też czekali tłumacze, którzy posługują się językiem ukraińskim. Udostępniane będą również materiały drukowane w tym języku.
Aktualnie do Polski przyjechały ponad 2 mln osób z Ukrainy, które uciekły przed trwającym tam konfliktem zbrojnym.
justyna.f@bialystokonline.pl