Żółte naklejki na 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych
W całym kraju, w tym i na Podlasiu, na przejazdach kolejowo-drogowych umieszczono żółte naklejki PKP Polskich Linii Kolejowych. Dzięki nim kierowcy mogą szybciej reagować, kontaktując się z nr 112 i kolejarzami. I nie chodzi jedynie o ich dość rzucający się w oczy kolor, ale informacje, jakie zawiera etykieta.
Już odnotowano pierwszą reakcję, dzięki której udało się uniknąć tragedii. W pierwszej połowie grudnia kierowca miejskiego autobusu, jadąc bez pasażerów, w trakcie manewru w obszarze przejazdu kolejowo-drogowego utknął na torach. Na szczęście był to jeden z przejazdów, który wyposażono w dodatkowe urządzenia informujące maszynistę o zdarzeniu na przejeździe. Była tam też słynna już żółta naklejka, których łącznie PKP umieściło na 14 tys. przejazdów. Jeden z kierowców skorzystał z danych, które się na niej znalazły i zawiadomił kolejarzy oraz zadzwonił pod nr 112. Dzięki szybkiej reakcji dyżurnych ruch pociągów na danej linii został chwilowo wstrzymany i udało się uniknąć zagrożenia.
- Manewr kierowcy przy przejeździe kolejowo-drogowym był nieodpowiedzialny. Jednak dzięki wykorzystaniu żółtej naklejki PLK i wskazaniu dokładnej lokalizacji przejazdu dyżurny ruchu zatrzymał pociąg z pasażerami i zapobiegł tragedii. W różnej formie apelujemy do kierowców, by – zgodnie z przepisami - zachowali szczególną ostrożność na przejazdach – powiedział Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W kilka miesięcy skorzystano z niej około 300 razy
Etykiety z numerami alarmowymi i indywidualnym numerem skrzyżowania pojawiły się na polskich przejazdach w czerwcu. Dzięki współpracy PKP z operatorami numeru 112 stworzony został system szybkiego powiadamiania o zdarzeniach na skrzyżowaniach dróg i torów. Do tej pory z informacji znajdujących się na żółtych naklejkach skorzystano około 300 razy.
ŻółtaNaklejkaPLK to jedno z działań na rzecz bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych. W ramach Krajowego Programu Kolejowego budowane są też bezkolizyjne skrzyżowania i modernizowane przejazdy. Szkoleni są także dyżurni oraz dróżnicy odpowiadający za właściwą obsługę przejazdów kolejowo-drogowych i wykorzystywany nowoczesny symulator do szkolenia dyżurnych ruchu.
justyna.f@bialystokonline.pl