Jak wynika z raportu "Wyprzedaże i promocje - jak zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków" w poświątecznych i noworocznych wyprzedażach 1/3 społeczeństwa zamierza wydać minimum 300 zł. To sporo, zważywszy na fakt, że grudzień z reguły dość mocno obciąża domowe budżety.
Połowa ankietowanych przyznaje, że z zakupami wstrzymuje się do czasu, aż rozpoczną się wyprzedaże. Zaś 38% osób dokonuje zakupów na promocjach spontanicznie.
- W świecie online nadal najpopularniejsze są promocje dotyczące darmowej dostawy, które wskazało blisko 55% konsumentów cyfrowych. Zbliżony poziom, dzięki znaczącemu wzrostowi wskazań respondentów w stosunku do deklaracji z 2016 r., odnotowały promocje oferowane w ramach tzw. Czarnego Piątku. Cyfrowy Poniedziałek nadal cieszy się najmniejszą popularnością wśród tego typów promocji – mówi Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.
Co ważne - jesteśmy znacznie bardziej świadomymi konsumentami niż kiedyś. Większość, zanim coś kupi, sprawdza jakie ceny danej rzeczy są w internecie.
- Bez względu na ostateczne miejsce zakupu, 40% konsumentów odwiedza wcześniej strony internetowe sprzedawców. Znaczący wzrost w stosunku do roku 2016 odnotowała praktyka porównywania cen produktów w dedykowanych do tego serwisach internetowych (zmiana z poziomu 18% do 27%) - wyjaśnia Karasek.
Okazuje się, że podczas zakupów z reguły jednak kierujemy się ceną. Doświadczenia z poprzednich zakupów nie są już tak ważne.
W trakcie wyprzedaży Polacy najchętniej kupują buty, odzież, kosmetyki, elektronikę i AGD. Popularnością cieszą się też artykuły dla dzieci, meble i wyposażenie wnętrz, sprzęt sportowy, biżuterię.
justyna.f@bialystokonline.pl