Akcja Movember, która trwa cały listopad, ma na celu podnieść świadomość społeczną na temat problemów zdrowotnych mężczyzn - przede wszystkim raka prostaty i innych rodzajów nowotworów, które mogą dotknąć panów. Znakiem rozpoznawczym akcji są wąsy, które zwolennicy akcji zapuszczają, żeby zwrócić uwagę innych.
- Wąsy to na pierwszy rzut oka wyznacznik, który wyraźnie odróżnia mężczyzn i kobiety – mówi Robert Ustaszewski z IFMSA Poland Białystok, organizatora akcji. – Sama nazwa Movember wzięła się z połączenia angielskich słów moustache, czyli wąsy, i november, czyli listopad.
W Białymstoku to właśnie IFMSA zajmuje się organizacją różnych wydarzeń związanych z Movember. W naszym mieście jest to jej trzecia edycja.
- Chcemy poinformować jak najwięcej osób o tej akcji – mówi Robert Ustaszewski. – Jesteśmy na różnych eventach lub też po prostu organizujemy akcję w galeriach, gdzie podchodzimy do mężczyzn i zachęcamy ich indywidualnie, aby zaczęli się badać.
W Polsce akcja zainicjowana została w 2012 r. Od tamtej pory włączyło się w nią sporo znanych osób. Duży rozgłos wydarzeniu przysporzyło zaangażowanie dziennikarzy Canal+ Sport, którzy namówili do wzięcia udziału w akcji także piłkarzy, trenerów i kibiców z klubów piłkarskiej Ekstraklasy.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl