Ministerstwa podkreśliły, że to polskie instytucje powołane do kontroli wykryły działania o charakterze przestępczym przy trzech przetargach prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Kontrole unijnych instytucji audytowych, w tym Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, które wcześniej badały postępowania przetargowe dla tych inwestycji nie wykryły żadnych uchybień. Zmowy cenowe, czyli działania o charakterze przestępczym mogły być wykryte dzięki działaniom instytucji kontrolnych wyposażonych w odpowiednie instrumenty i uprawnienia śledcze.
- Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej o prowadzonych działaniach organów śledczych poinformowały Komisję Europejską już w 2010 roku - poinformował Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Komisja Europejska wstrzymała refundację płatności opiewających na kwotę 3,5 mld zł. Podejrzenie popełnienia przestępstwa, polegającego na zmowie cenowej, która
mogła mieć wpływ na wynik postępowania przetargowego, dotyczy jednego
projektu.
- Wartość kontraktu w tym projekcie, objętego postępowaniem prokuratury, wynosi 608,2 mln zł, w tym wkład Unii Europejskiej to około 517 mln zł. Dlatego decyzja Komisji Europejskiej jest niezrozumiała i nieadekwatna do skali potencjalnych nieprawidłowości - oburzył się Popa.
Kwota podawana przez urzędników europejskich to wartość pozostałych do rozliczenia projektów drogowych realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednocześnie mediom przekazano informację, że strona polska nie przesyłała jeszcze do Komisji Europejskiej związanych z nimi faktur, więc żadne inne płatności nie zostały wstrzymane.
- Projekty drogowe są w dalszym ciągu realizowane, a GDDKiA na bieżąco rozlicza się z wykonawcami - poinformował rzecznik ministerstwa.
Zaznaczył jednocześnie, że Polska jest stroną poszkodowaną, a wobec osób które mogły dopuścić się czynów niezgodnych z prawem toczy się postępowanie prokuratorskie, które zakończy wyrok sądowy.
Przypomnijmy: jeden z trzech przetargów, w czasie których doszło do tzw. zmowy cenowej dotyczy budowy odcinka drogi krajowej nr 8 na odcinku Białystok - Jeżewo. Wykonawcą tej inwestycji było konsorcjum na czele z firmą Strabag.
Więcej o sprawie:
Bruksela blokuje pieniądze po nieczystym przetargu na budowę drogi Białystok-Jeżewo
ewelina.s@bialystokonline.pl