Termin imprezy: 2024-11-08 - 2025-01-12
Kurator wystawy: Dima Makliakov
Aranżacja: Tomasz "Hary" Tyszkiewicz
- wernisaż: 08.11.2024 (piątek)
- godz. 18:00 /wstęp wolny
- miejsce: Waryńskiego 24a
- czas trwania wystawy: 08.11.2024 - 12.01.2025
- bilet wstępu poza wernisażem: 8 zł (normalny), 4 zł (ulgowy); w
każdą niedzielę wstęp wolny
Wystawą prac Tobiasza Habera (1903-1943) kontynuujemy rozpoczęty rok temu cykl opowieści o grupie kopistów, działających w białostockim getcie. Na początku roku otrzymaliśmy od rodziny Adlerów ze Szwajcarii jako dar całą teczkę jego rysunków. Dzięki temu możemy opowiedzieć historię artysty, który tworzył w latach 20. i 30. ubiegłego wieku i zyskał sławę jako godny przedsta wiciel szkoły paryskiej. Po ucieczce z fabrycznej Łodzi na wyżyny sztuki paryskiego Montparnasse'u, Tobiasz Haber zmuszony był wrócić do pochłoniętej wojną i antysemityzmem Polski, by ostatecznie przepaść w białostockim getcie wraz z innymi żydowski mi artystami. Jeśli po niektórych pozostał choćby symboliczny nagrobek, to Haber, a także jego żona i dziecko, po prostu zniknęli w czasie i przestrzeni. Rysunki znalezione przez rodzinę Adlerów pomagają nam nie tylko zbliżyć się do twórczości artysty, pokazując jego lata formacyjne. Prace te pozwalają nam cofnąć się w czasie o 100 lat, doświadczyć atmosfery tętniącego życiem Montparnasse zamieszkałego przez cyganerię z całej powojennej Europy, wy czerpaną fizycznie, ale duchowo wypełnioną najśmielszymi nadziejami. Po zwalają też dotknąć pionierskich poszukiwań niemieckiej awangardowej szkoły Bauhaus, której przedstawicielka Friedel Brandes - mamy wszelkie powody, by tak stwierdzić - wpłynęła też na twórczy rozwój Tobiasza Habera.