Obwodnicę otworzyli wspólnie Wojewoda Podlaski Maciej Żywno, Poseł na Sejm Robert Tyszkiewicz, Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jerzy Doroszkiewicz, Leszek Cieślik, który jako Poseł zabiegał o budowę tej rasy, Jacek Piorunek, Członek Zarządu Województwa Podlaskiego, Burmistrz Zambrowa Kazimierz Dąbrowski oraz Waldemar Siemiński, przedstawiciel firmy Bilfinger/Berge Budownictwo - wykonawcy trasy.
- Dzięki obwodnicy mieszkańcy Zambrowa będą żyć wygodniej i bezpieczniej - powiedział na otwarciu wojewoda podlaski Maciej Żywno - dodał, że każdej doby przez miasto przejeżdża blisko piętnaście tys. samochodów, z czego jedna trzecia to tiry. Różnica będzie więc bardzo odczuwalna. To pierwsza trasa ekspresowa na Ziemi Łomżyńskiej - jest więc powód do dumy i do podziękowań tym, którzy o budowę obwodnicy zabiegali.
Realizowany na "ósemce" projekt obejmował budowę Obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa wraz z przebudową i budową niezbędnych obiektów i urządzeń służących do utrzymania dróg krajowych i transportu drogowego oraz przebudową i budową infrastruktury technicznej.
Inwestycja ma 11,1 km długości w ciągu drogi ekspresowej S8 Wyszków - Białystok. Droga omija od północy Zambrów i od południa Wiśniewo. Obwodnica wybudowana została w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu każda, z pasem dzielącym i pasami awaryjnymi oraz obciążeniem 115 kN/oś. Zaprojektowane są na niej dwa bezkolizyjne skrzyżowania. W ramach budowy obwodnicy przebudowano na 4-kilometrowym odcinku także drogę krajową nr 63 Zambrów - Łomża, łączącą się z drogą ekspresową.
Na razie obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu i prędkości 100 km/h, ale dzięki temu, że są cztery pasy, bezkolizyjne zjazdy i szerokie pobocza, droga będzie znacznie wygodniejsza, przyjemniejsza i zdecydowanie bardziej bezpieczna.
Wartość całego projektu to 424 mln zł, w tym koszt prac budowlanych - ponad 325 mln zł brutto. Na inwestycję pozyskano 278 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej.
ewelina.s@bialystokonline.pl