Międzynarodowy Festiwal Szkół Lalkarskich LALKANIELALKA to jedna z ważniejszych i najtrwalszych tradycji akademickich i kulturalnych w Polsce. Odbywa się w Białymstoku co dwa lata od 2002 r. W roku 2022 Festiwal będzie świętować podwójny jubileusz: 10. edycję imprezy w 20. rocznicę jej powołania (z powodu pandemii nie odbył się festiwal w 2020 r.).
Sygnatariuszami porozumienia byli: Bernarda Anna Bielenia, członkini Zarządu Polskiego Ośrodka Lalkarskiego – POLUNIMA; Jacek Malinowski, dyrektor Białostockiego Teatru Lalek; Karol Suszczyński, prezes Białostockiego Stowarzyszenia Artystów Lalkarzy oraz ze strony Akademii, czyli głównego organizatora Festiwalu, Marta Rau, prorektor ds. Białostockiej Filii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Osoby te zgodnie wyraziły wolę pogłębienia współpracy oraz, w zależności od ustaleń, zaangażowania merytorycznego i/lub finansowego w organizację wydarzenia.
Festiwal nie jest konkursem. Jest to przegląd najważniejszych osiągnięć artystycznych i naukowych, jakie zaszły w świecie teatru lalek i ożywionej formy w ostatnim czasie. Głównymi punktami programu Festiwalu są pokazy etiud i spektakli oraz wydarzenia towarzyszące: parada teatralna, wykłady, seminaria teatralne, warsztaty dla dzieci, wystawy, improwizacje studenckie. Wezmą w nich udział zarówno zagraniczni studenci i wykładowcy, jak i mieszkańcy Białegostoku w każdym wieku. Organizatorzy szacują, że w tym roku w Festiwalu weźmie udział ok. 150 uczestników, studentów i wykładowców, w tym co najmniej 90 osób spoza Polski, m.in. z Ukrainy, Niemiec, Czech i Słowacji.
Program Festiwalu współtworzą również jego partnerzy: Białostockie Stowarzyszenie Artystów Lalkarzy odpowiada za program off (m.in. koncerty, parada teatralna), Białostocki Teatr Lalek zaś organizuje na swoich scenach pokazy profesjonalnych teatrów.
Jubileuszowa edycja to ukoronowanie dwóch dekad tradycji akademickiej. Idiomem Festiwalu 2022 jest labōrATōrium, odwołujące się i do łacińskiej pracowni, i do uniwersalnego dla różnych języków współbrzmienia. W haśle tym kładzie się nacisk, aby wyrazić nieustającą dążność do odkrywania nowych znaczeń w przestrzeni teatru oraz zaakcentować badawczy, naukowy wymiar imprezy, mniej oczywisty dla wielu odbiorców.
Festiwal organizowany jest dzięki finansowemu wsparciu Ministra Edukacji i Nauki, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków z budżetu Miasta Białegostoku
anna.kulikowska@bialystokonline.pl