Strabag wybuduje Boćki - Malewice
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku ogłosiła, komu powierzy budowę dość długiego, bo 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej nr 19 pomiędzy Boćkami a Malewicami. Aż 5 firm, które złożyły oferty w przetargu, nie wyraziło zgody na przedłużenie związania ofertą i tym samym ich oferty zostały odrzucone. Ostatecznie wybrano tę złożoną przez Strabag. Co ważne, była ona najtańsza - opiewa na blisko 343,6 mln zł.
"Dziewiętnastka" odcinku Boćki - Malewice ominie od wschodu Boćki i Dziadkowice, wyprowadzając ruch tranzytowy z tych miejscowości. Trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i zostanie przystosowana do ciężkiego ruchu 11,5 tony na oś. Na tym odcinku zaplanowano budowę 15 obiektów inżynierskich.
Budimex zrealizuje Haćki - Bielsk Podlaski
Dwa tygodnie wcześniej GDDKiA rozstrzygnęła przetarg na inny odcinek "dziewiętnastki" Haćki - Bielsk Podlaski Zachód. Przeanalizowano 6 ofert z których aż 3 odrzucono. W tym najtańszą, tureckiej firmy Kolin Insaat Turizm Sanayi z ceną 318,5 mln zł.
Oferta Kolin Insaat nie uwzględniała wszystkich elementów określonych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. W szczególności w kwestii dokumentacji badań podłoża gruntowego oraz warunków gruntowo-wodnych zawartych w dokumentacji geologiczno-inżynierskiej. Tymczasem to te elementy miały istotny wpływ na przyjęte założenia techniczno-ekonomiczne - tłumaczył białostocki oddział GDDKiA.
Natomiast 3 kolejne propozycje odrzucono, gdyż wykonawcy nie zgodzili się na przedłużenie terminu związania ofertą.
Ostatecznie budową tego odcinka zajmie się Budimex. Firma dała drugą pod względem ceny ofertę - 326 mln zł.
Na 9-kilometrowym fragmencie Haćki - Bielsk Podlaski Zachód powstaną dwa węzły (Bielsk Podlaski Północ i Bielsk Podlaski Zachód), zostanie wybudowanych 7 wiaduktów, 2 przejścia dla zwierząt oraz 7 przepustów dla małych zwierząt i płazów. W ramach inwestycji powstanie też odcinek drogi krajowej nr 66 do podłączenia z istniejącą drogą krajową nr 19.
Drogi za 3 lata
Podpisanie umów ze Strabagiem i Budimexem planowane jest na II kwartał tego roku. Potem wykonawcy będą mieli około roku na przygotowanie projektów i uzyskanie pozwoleń. Same budowy zaplanowane są na lata 2022-2024.
24@bialystokonline.pl