30-kilometrowy ring
- My budujemy obwodnicę dla mieszkańców naszego miasta, ale będzie się tam odbywał ruch tranzytowy - mówi prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. - Przejeżdżający jeden tir niszczy tak drogę, jak kilkadziesiąt samochodów osobowych, ale lepiej, aby jeździły one po obwodnicy niż przez centrum - dodaje.
Truskolaski podkreślił jednocześnie, że nie było nigdy zamiarem miasta budować dużej obwodnicy Białegostoku – to zadanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA myśli o takiej inwestycji, ale nie należy spodziewać się jej szybko, stąd konieczność budowy mniejszej obwodnicy.
Obwodnica miejska połączy Trasę Generalską, czyli ul. Kleeberga, Maczka (już gotową) i Andersa wraz z jej przedłużeniem z ul. Ciołkowskiego, Paderewskiego, al. Niepodległości i ul. Narodowych Sił Zbrojnych.
Generalna Przebudowa Trasy Generalskiej (obwodnica wschodnia) jest w toku, trwa również modernizacja części ul. Ciołkowskiego. Do zrobienia zostanie odcinek Ciołkowskiego i tzw. zachodnia obwodnica. Całość to w sumie 30 km z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, ścieżkami rowerowymi, oświetleniem, w standardzie 2 jezdni po 2 pasy ruchu.
Obwodnica zachodnia
Najpoważniejszym zadaniem drogowym, które stoi przed miastem, jest budowa obwodnicy zachodniej.
- Będzie tam 11 bezkolizyjnych skrzyżowań, wszystkie są dwupoziomowe – mówi Janusz Ostrowski, szef Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich.
Jak wyjaśnia, konieczne są z uwagi na duży stopień zurbanizowana terenów, przez które przebiegnie droga, głównie chodzi o Nowe Miasto.
Wiadukty i estakady powstaną wzdłuż ul. Paderewskiego, al. Niepodległości i ul. Narodowych Sił Zbrojnych. Powstaną m.in. na skrzyżowaniach z ul. Wiadukt, Popiełuszki, al. Jana Pawła II. W ramach inwestycji zaplanowano również tunel pod torami PKP. Niektóre odcinki będą poprowadzone po istniejących drogach, inne powstaną na niemal dziewiczym terenie. Długość trasy to 8,2 km.
Według informacji Ostrowskiego w czerwcu zostanie ogłoszony pierwszy przetarg na przygotowanie dokumentacji technicznej na ul. Paderewskiego. Miasto ma już koncepcję inwestycji i warunki techniczne.
Budowa zachodniej obwodnicy ma kosztować około 370 mln zł. O 314,5 mln zł magistrat będzie starał się w przyszłej perspektywie finansowej UE. Wkład własny wyniesie 55,5 mln zł.
Południowa część
Południowa obwodnica Białegostoku to ul. Ciołkowskiego. Po zakończeniu budowy odcinka Wiadukt - Mickiewicza, na którym są 2 bezkolizyjne skrzyżowania: z ul. Wiadukt i nad torami, pozostanie do zbudowania część od ul. Mickiewicza w stronę Szosy Baranowickiej z wiaduktem i skrzyżowaniem jednopoziomowym.
Południowa obwodnica to ponad 7 km. Odcinek, który pozostanie do realizacji, ma 3,5 km. Według wstępnych szacunków jego wykonanie to koszt 56,8 mln zł. Miasto liczy na pozyskanie ponad 48 mln zł z funduszy unijnych, pozostałą część pokryje z własnego budżetu.
Obwodnica miejska, która wzdłuż granic Białegostoku stworzy spory ring, w całości ma być gotowa do 2020 r. Jej poszczególne odcinki będą powstawały sukcesywnie. Najszybciej zostanie oddana do użytku ul. Andersa z przedłużeniem i fragment ul. Ciołkowskiego. Dłużej poczekamy na nową ul. Kleeberga - tam prace budowlane właśnie ruszają. Pozostałe fragmenty będą budowane po 2014 r.
ewelina.s@bialystokonline.pl