Najważniejsze elementy już są
W Uhowie koło Łap powstaje wiadukt drogowy nad torami. Póki co zostały ułożone najważniejsze elementy czyli zbrojone belki nośne, każda o długości 27 m. Będą one służyć jako podpora dwóch jezdni. Wcześniej wykonano również przyczółki wiaduktu, który w sumie będzie miał 130 m długości i ponad 25 m szerokości.
Inwestycja jest realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Celem jej jest przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu oraz usprawnienie komunikacji w całym regionie. Główne prace przy wiadukcie mają potrwać do grudnia. Natomiast kierowcy będą mogli z niego skorzystać już na wiosnę.
Rail Baltica
Powstały wiadukt, jest pierwszym budowanym dwupoziomowym skrzyżowaniem na modernizowanym odcinku Czyżew-Białystok. Między miastami ma ich powstać w sumie 25.
Bezkolizyjne przeprawy przez tory, zamiast przejazdów kolejowo-drogowych, pozwolą na prowadzenie ruchu pociągów z prędkością 200 km/h i podróż z Białegostoku do Warszawy w półtorej godziny.
Wszystkie prace były przeprowadzane nocą, aby nie ograniczać ruchu pociągów.
Obwodnica Uhowa
Wiadukt nad torami będzie elementem powstającej obwodnicy Uhowa. Połączy on zmodernizowaną ul. Kolejową z drogą wojewódzką nr 682. Docelowo wiadukt w Uhowie zastąpi przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Kościelnej.
Poza wiaduktem drogowym, PKP wybuduje w Uhowie także przejście podziemne dla pieszych. Zapewni ono lepsze połączenie z przystankiem kolejowym. Dzięki tym dwóm obiektom mieszkańcy zyskają bezpieczniejszy przejazd w komunikacji drogowej i lepsze przejście przez tory.
Inwestycje realizowane są w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew - Białystok” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Cały koszt wyniesie ponad 10 mln zł.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl