Pandemia COVID-19 ma także wpływ na wymianę handlową i zdobywanie nowych kontaktów na rynkach zewnętrznych. Dotychczasowe przedsięwzięcia, jakimi były targi czy misje gospodarcze w tradycyjnej formie to już przeszłość. Obecnie nastała era cyfrowa dzięki, której można pozyskiwać partnerów biznesowych przez internet i dzięki temu zaoszczędzić.
- Koszt wyjazdu na targi jest nieporównywalnie większy od kosztów dotarcia do klienta za pomocą środków elektronicznych. Oczywiście ciężko byłoby nam wysłać objętościowo duży i drogi towar klientowi, aby go zaprezentować. Jednak w przypadku mniejszych towarów jakim jest np. bielizna nie ma z tym większego problemu – mówi Sebastian Sadowski-Romanov prezes firmy Itro specjalizującej się w doradztwie eksportowym.
Podkreślił, że lockdown wpłynął na podniesienie świadomości wobec wykorzystywania nowoczesnych narzędzi w handlu.
- Za pomocą zwykłego telefonu możemy klientowi zaprezentować naszą fabrykę, za pomocą videokonferencji możemy jednocześnie prowadzić rozmowy z ludźmi ze wszystkich kontynentów świata. Digital marketing i internet dziś przeżywają renesans właśnie wśród firm, które do tej pory zaniedbywały ten kanał komunikacji z klientem - dodaje Sebastian Sadowski-Romanov.
angelika.dorf@bialystokonline.pl