PKP wprowadza nowy system wykrywania usterek, by było bezpieczniej
PKP Polskie Linie Kolejowe informują, iż wprowadzą niebawem nowy system wykrywania usterek pantografów. Urządzenia te są bardzo ważne dla lokomotyw elektrycznych. Umieszczony obok toru zespół czujników zdiagnozuje w czasie jazdy stan tego sprzętu. W przypadku znacznego uszkodzenia lokomotywa zostanie wymieniona.
Jak wynika z najnowszych badań, w ciągu roku dochodzi średnio do około 150 awarii sieci trakcyjnej. Wszystko spowodowane jest właśnie złym stanem technicznym pantografów (odbieraków prądu). To może powodować utrudnienia dla podróżnych. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzą nowoczesny system do wykrywania usterek tych urządzeń.
A będą nimi laserowe czujniki, czyli zintegrowany system DSAP (Detekcja Stanów Awarii Pantografów) stworzy model 3D pantografu i automatycznie zlokalizuje każde uszkodzenie. Dzięki szybkiej reakcji i wymianie lub wyłączeniu lokomotywy, która ma uszkodzony odbierak, ograniczy ilość awarii sieci, które mają miejsce na liniach kolejowych. Na bieżąco będą wysyłane do przewoźników raporty z monitoringów urządzeń. Dzięki tym informacjom szybciej i sprawniej zostaną prowadzone prace serwisowe, tak by w dalszej eksploatacji pantografy nie powodowały uszkodzeń sieci trakcyjnej.
Innowacje mają wpłynąć na niezawodność infrastruktury kolejowej
PKP jest przekonane, że taka kontrola stanu technicznego pantografów usprawni ruch pociągów, a także ograniczy koszty związane z uszkodzeniem sieci trakcyjnej właśnie przez zły stan techniczny pantografów.
- W maju PLK spotkały się z podmiotami, które mają doświadczenie w realizacji systemu związanego z kontrolą pantografów. Znaleźli się wśród nich producenci, których systemy detekcji uszkodzeń pantografów w ostatnich latach zostały zastosowane na sieciach kolejowych. Podczas spotkań zostały zaprezentowane różne rozwiązania, m.in. takie, w których skan pantografu odbywa się z boku pojazdu, od góry, a niekiedy z samego pojazdu. PLK planują zastosować system, który montowany jest na stałe w pobliżu sieci trakcyjnej i kontroluje przejeżdżające pociągi – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Na podstawie uzyskanych informacji zostaną określone wymagania, kolejnym etapem realizacji projektu będzie procedura przetargowa. PKP zakłada, że pierwsze urządzenia będą zainstalowane do końca 2020 r.
Kolej dba też o bezpieczeństwo w okresie wakacyjnym
Kolejarze i pracownicy kolei przypominają obecnie kierowcom oraz pieszym o zasadach przekraczania torów i dodatkowych oznakowaniach #ŻółtaNaklejkaPLK. Nad bezpieczeństwem pasażerów cały czas czuwa Straż Ochrony Kolei, która monitoruje pociągi, stacje oraz szlaki kolejowe. Wakacje to bowiem czas, gdy mnóstwo osób wybiera na na urlop właśnie pociągami.
Funkcjonariusze sprawdzają także przejścia na mostach i wiaduktach oraz tzw. "dzikie przejścia", by zapobiec wkraczaniu na tory, szczególnie dzieci i młodzieży.
- W pociągach są umundurowane patrole SOK, a po cywilnemu funkcjonariusze grupy operacyjno-interwencyjnej prowadzą regularne działania przeciw kradzieżom. Straż Ochrony Kolei współpracuje m.in. z funkcjonariuszami policji i Straży Granicznej. W terenie jest wykorzystywany nowoczesny sprzęt. Całodobowo pracuje 9 mobilnych centrów monitoringu. Podczas działań nocnych funkcjonariusze korzystają z noktowizorów i okularów termowizyjnych. Linie kolejowe monitorowane są z wykorzystaniem fotopułapek – informują PKP Polskie Linie Kolejowe.
justyna.f@bialystokonline.pl