Drużyna Cerber MotorSport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej zaprezentowała w poniedziałek (1.07) swoje najnowsze inżynieryjne dzieło - CMS-02. Od kilkunastu miesięcy młodzi konstruktorzy budowali bolid, z którym latem tego roku wystartują w czterech edycjach zawodów Formula Student.
To już drugi tego typu pojazd zbudowany przez studentów PB. Pierwszy ich bolid w ubiegłym roku brał udział w zawodach Formula Student Germany 2013. Team Cerber MotorSport zajął 58. miejsce wśród bolidów studentów z całego świata i otrzymał nagrodę FSG Sportsmanship Award – za sportową postawę. Zawody odbywały się na najsłynniejszym w Europie torze Formuły 1 w Hockenheim, w Badenii-Wittenbergii.
- W zawodach Formuły Student bierze udział kilkaset drużyn z całego świata, praktycznie wszystkie znaczące uczelnie techniczne. Bardzo trudno zakwalifikować się na konkretne zawody, bo to już jest jakby wstępna selekcja - mówi dziekan Wydziału Mechanicznego PB prof. Andrzej Seweryn. - Będzie trudno o najwyższe miejsca, bo najlepsze ekipy mają sponsorów, którzy dają miliony euro. Mercedes dla swojej drużyny ze Stuttgartu robi specjalny silnik, u nas studenci musieli, mając dużo mniejsze środki, użyć przede wszystkim swojej wiedzy, umiejętności i wprowadzili naprawdę oryginalne rozwiązania - dodaje.
W ciągu 3 sekund rozpędza się do "setki"
Nowy bolid waży 200 kg, ma ponad 3 m długości, 1,4 m szerokości i 1,35 m wysokości, w ciągu ok. 3,5 s rozpędza się do 100 km/h, natomiast jeżeli chodzi o moc - ma 55 koni mechanicznych.
- Największą trudnością było wykonanie w rok zupełnie nowego bolidu, według nowej koncepcji. Nad poprzednim autem pracowaliśmy dwa lata - mówi Mariusz Mejłun, koordynator projektu. - W projektowanie i budowę bolidu zaangażowanych było w ciągu tego roku 35 osób. Koszt takiego pojazdu to ok. 200 tys. zł. Prace rozpoczęliśmy w połowie września 2013 roku, tuż po powrocie z ubiegłorocznych zawodów.
Czym różni się CMS-02 od swojego poprzednika? Główne innowacje to m.in. system wspomagania kierowcy odpowiadający za elektroniczne sterowanie zmiany biegów, włącznie z trybem automatycznym, pakiet aerodynamiczny generujący nawet 100 kg docisku, wykonany z włókien węglowych i kevlarowych, w pełni aluminiowe elementy zawieszenia, poddane obróbce cieplnej oraz jeszcze większe wykorzystanie technik druku 3D, np. do produkcji kolektora dolotowego, baku, deski rozdzielczej czy obudów elektroniki.
- Jest to owoc pracy nie kilku miesięcy, ale trzech lat, ponieważ wszystko co było budowane wcześniej, czyli CMS-01, wszystkie sprawy, które wtedy powstawały, były też rozpatrywane pod kątem nowego bolidu - tłumaczy Dariusz Szpica, opiekun projektu.
Tory wyścigowe w Anglii, Czechach, na Węgrzech i we Włoszech
Studenci PB z bolidem CMS-02 już za tydzień wylatują do Anglii na pierwsze zawody w ramach Formula Student. Następnie w sierpniu zmierzą się z ok. 500 drużynami z całego świata na torach wyścigowych w Czechach, na Węgrzech i we Włoszech.
Ale zawody Formula Student to nie tylko konkurencje dynamiczne, takie jak m.in. przyspieszenie na odcinku 75 m czy test jazdy o torze w kształcie 8. Pojazd studentów będzie także oceniany pod kątem rozwiązań konstrukcyjnych, przeprowadzonych badań, analiz, testów i osiągniętych wyników, a także biznesplanu firmy, która miałaby się zajmować jego wytwarzaniem.
malgorzata.c@bialystokonline.pl