Projekt "Słowa zaklęte w obrazie, czyli o tym, jak tworzy się film" miał przyczynić się do integracji dzieci niewidomych i słabowidzących z dziećmi widzącymi poprzez wspólne działania warsztatowe, umożliwiające poznanie i udostępnienie filmu z audiodeskrypcją. Powstałe podczas projektu publikacje i materiały audiowizualne posłużą, jako przykład dobrych praktyk w zakresie włączania dzieci niewidomych i słabowidzących do działań plastycznych oraz pomysł na udostępnianie treści wizualnych i produkcji audiowizualnych osobom z niepełnosprawnością wzroku, tak aby zwiększyć im dostępność kultury i sztuki.
Na przełomie stycznia i lutego dzieci brały udział w pięciodniowych warsztatach filmowo-plastycznych, które odbywały się w siedzibie Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku.
Pierwszego dnia najmłodsi poznawali język, historię oraz różne gatunki filmu. Gościem specjalnym zajęć był Jan Bondaruk, technik radiowo-telewizyjny i entuzjasta filmu. Jako miłośnik, ale także twórca filmowy, dzielił się z dziećmi swoją wiedzą na temat tworzenia dzieła filmowego oraz zaprezentował eksponaty z nim dawniej związane m.in. kamerę 8 mm, taśmę filmową, kamerę "pistoletową" czy kasetę VHS. Do udziału w zajęciach przyłączyła się także ekipa Telewizji Polskiej tworząca reportaż filmowy o warsztatach, umożliwiając dzieciom poznanie kamery reporterskiej DVC PRO. Na koniec pierwszego dnia warsztatów dzieci oglądając bajkę "Piotruś i Wilk" z audiodeskrypcją, analizowały język filmu, wyodrębniając jego istotne elementy, bez których nie mógłby istnieć. Wspólnie odnalazły rozwiązanie - audiodeskrypcję, dzięki której mogą oglądać film zarówno dzieci widzące, jak i dzieci z problemami wzroku.
W oparciu o opowieść Hansa Christiana Andersena pt. "Len", zrealizowanej w technice animacji malarskiej bezpośrednio pod kamerą, dzieci wspólnie analizowały etapy tworzenia filmu - od tekstu literackiego do jego ekranizacji.
Przez kolejne cztery dni młodzi uczestnicy warsztatów, oglądali film, wybierali sceny, które bez dodatkowego werbalnego opisu, czyli audiodeskrypcji, są niezrozumiałe i niewidzialne dla dzieci niewidomych i słabowidzących. Do tych scen, tworzyły wypukłe ilustracje, tak by dotykiem mogły je poznać również osoby niewidome. Opisując każdą ilustrację, dzieci stworzyły treść audiodeskrypcji. Ostatniego dnia warsztatów, kiedy wszystkie wybrane sceny zostały już przedstawione w postaci wypukłych ilustracji oraz opisane zgodnie z zasadami audiodeskrypcji, dzieci spośród siebie wybrały audiodeskryptora - dziewczynkę, która użyczyła swego głosu do nagrania audiodeskrypcji, oraz lektora - chłopca, który odczytał napisy do filmu. Zwycięska dwójka wybrała się następnie do studia Echo MMR na nagranie.
Nagrana audiodeskrypcja wraz z napisami została dołączona do ścieżki filmowej filmu "Len", który posiadał już tłumaczenie narracji na język migowy, stworzone w całości przez młodzież niesłyszącą. W ten sposób film "Len", stał się pierwszą w Polsce produkcją audiowizualną udostępnioną przez dzieci dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku i z niepełnosprawnością słuchu.