Egzamin został podzielony na trzy dni, a każdy z nich sprawdza umiejętności z innych przedmiotów. W poniedziałek, 11 kwietnia punktualnie o godz. 9 uczniowie przystąpili do testu z wiedzy humanistycznej. Jego głównym tematem był patriotyzm, a test zdominowały pytania z historii. Do napisania było również podanie do dyrektora szkoły z prośba o wsparcie finansowe przy tworzeniu szkolnego muzeum regionalnego, a także rozprawka na temat "Patriotą można być zarówno w czasie wojny, jak i w czasach pokoju".
Zdaniem uczniów z Publicznego Gimnazjum nr 4 z oddziałami integracyjnymi, pierwszy dzień i test z wiedzy humanistycznej był znacznie trudniejszy i bardziej stresujący niż test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej. W tym drugim dominowały zadania z biologii i chemii, a matematyczne obliczenia nie sprawiały trudności.
Trzeciego dnia egzaminów uczniowie będą sprawdzeni z wiedzy na temat języków obcych - głównie z angielskiego. W przeciwieństwie do egzaminów pierwszego i drugiego dnia, które trwały 120 minut, na rozwiązanie testu językowego przeznaczono 90 minut.
Do egzaminu gimnazjalnego przystąpić musi każdy uczeń, a jego wyniki w głównej mierze zadecydują, czy uczeń dostanie się do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Za każdą z części można maksymalnie uzyskać 50 punktów. Na wyniki egzaminu gimnazjalnego trzeba poczekać do 15 czerwca.