Zabytkowo, ale...
W listopadzie zeszłego roku ruszyła modernizacja dworca PKP w Białymstoku, który ma zyskać całkiem nowe oblicze. Rozebrana będzie wewnętrzna antresola i wykonany nowy układ funkcjonalno-użytkowy. Także teren wokół dworca będzie zupełnie inaczej zagospodarowany.
Modernizacja ma skończyć się w drugiej połowie przyszłego roku, nam udało się odwiedzić we wtorek (3 września) wnętrza przebudowanego obiektu. Na razie nie robi on jeszcze wielkiego wrażenia, chociaż już widać, że zmieni się niemal wszystko.
- Obecnie prowadzimy prace konserwacyjne i budowlane pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Prace będą zakończone w drugiej połowie 2020 roku. Przed nami najtrudniejszy zakres prac do wykonania – wystrój wewnętrzny zabytkowej części obiektu, który zawiera wiele różnych elementów – mówi inż. Janina Chrzanowska, kierownik budowy.
Po zakończonym remoncie wnętrze poczekalni ma mieć swój historyczny charakter z odtworzeniem dawnych zdobień ścian, posadzki, sufitu, a także żeliwnych słupów. Także bryła budynku odzyska swój pierwotny kształt. Przypomnijmy, że został on wybudowany w 1862 roku jako obiekt na trasie Kolei Petersbursko-Warszawskiej. W czasach wojen światowych był uszkodzony, ale od 1960 roku znajduje się w rejestrze zabytków. Dlatego też wszystkie prace są prowadzone pod nadzorem konserwatorskim.
- Odbywaliśmy liczne konsultacje konserwatorskie. Były uzgodnione wszelkie detale architektoniczne. Nawiązujemy w sposób prosty do obiektu z wieku XIX. Jeśli nie mamy potwierdzenia w kwerendzie archiwalnej, to patrzymy na analogiczne obiekty z okresu carskiego. Identyczny jest np. w Pskowie – mówi prof. Małgorzata Dajnowicz, Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
...nowocześnie
Budynek ma być jednak nie tylko ładny, ale też funkcjonalny. Ma być choćby dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Wybudowane zostaną windy dla pasażerów z niepełnosprawnością. Z kolei dla osób niedowidzących i niewidomych stworzony zostanie specjalny system oznaczeń dotykowych oraz pasów prowadzących.
- Zachowanie walorów estetycznych, ale dla nas najważniejszy jest pasażer. Dlatego stawiamy na dostosowanie budynku do najwyższych standardów, jeśli chodzi o potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Do tego pojawi się system dynamicznej informacji, żebyśmy byli w XXI wieku, jeśli chodzi o technologię. Do tego nowe przejście pod torami i nowe łączniki, które pozwolą pasażerom odnaleźć się na dworcu. Do tego udogodnienia dla przyszłych najemców. Głęboka modernizacja, ale z oczywiście z dbałości o detale zabytkowe – mówi Wojciech Zabłocki z Biura Inwestycji PKP S.A.
Ponadto zmieni się otoczenie dworca. Oprócz oczywiście walorów estetycznych i małej architektury przygotowany zostanie nowy, zajmujący 4 tys. m2 parking, który ma zapewnić dużo przestrzeni dla pojazdów.
Koszt całej inwestycji to ok. 31 mln zł, ale 85% tej kwoty zostanie pokryte dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl