W ramach programu "30 nowych idei dla Polski na 3-cią dekadę XXI wieku" przedstawiciele Instytutu Sobieskiego postanowili przyjrzeć się kwestii transportu tramwajowego w Polsce. Obszerny projekt, który został przygotowany, w dużej mierze pokazuje przykłady Francji, która to uruchomiła sieci tramwajowe w wielu swoich miastach i stanowią one właściwie bardziej projekty urbanistyczne niż projekty komunikacyjne. W Francji przyjęto, że tramwaje powinny być głównym środkiem transportu w miastach o rozmiarach pomiędzy 200 a 500 tys. mieszkańców.
Instytut Sobieskiego proponuje wykorzystanie tych doświadczeń w takich polskich miastach jak Białystok, Radom, Kielce, Bielsko-Biała i Tarnów. Raport jest pewnego rodzaju instrukcją obsługi dla prezydentów i burmistrzów miast, jak uruchomić w ich miastach tramwaje i angażując do tego środki prywatnych inwestorów.
Przedstawiciele Instytutu przypominają, że elementem "Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" przyjętej przez polski rząd w 2017 roku "Politykę Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego", w której wprost wskazano na PPP jako jedno z narzędzi realizacji usług i rozwoju infrastruktury. Raport Instytutu Sobieskiego pokazuje, jak tę strategię zrealizować w obszarze sieci tramwajowych.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl