To pierwsze takie rozwiązanie w Białymstoku. Można jechać rowerem "pod prąd"

2023.07.05 11:24
Od czerwca na ul. Wesołej działa pierwszy w Białymstoku kontrapas, czyli pas ruchu dla rowerów wyznaczony na ulicy jednokierunkowej w kierunku przeciwnym do ruchu ogólnego.
To pierwsze takie rozwiązanie w Białymstoku. Można jechać rowerem "pod prąd"
Fot: Rafał Rudnicki

Teraz rowerzyści mogą jechać ul. Wesołą "pod prąd" (w kierunku ul. Zwierzynieckiej), ale jest to możliwe wyłącznie wtedy, gdy poruszają się po wyznaczonym kontrapasie. W stronę ul. Kaczorowskiego i centrum jadą głównym pasem, razem z innymi pojazdami.

- Pozytywnie oceniamy tę zmianę. Pas pod prąd ułatwi podróże rowerowe pomiędzy rejonem Politechniki i centrum - komentują miejskie rozwiązanie fani dwóch kółek ze stowarzyszenia Rowerowy Białystok. - To pożądane przez rowerzystów rozwiązanie ze względu na swoje liczne zalety jest szeroko stosowane w kraju i za granicą. Jest tanie we wdrożeniu, poprawia ciągłość i spójność sieci rowerowej, skraca drogę. Sprzyja poprawie bezpieczeństwa, bo na ograniczonej przestrzeni ruch odbywa się z mniejszymi prędkościami, kierowcy i rowerzyści widzą się nawzajem, ponadto ci drudzy mają część jezdni wyłącznie dla siebie.

Kontrapas na ul. Wesołej jest pierwszym takim rozwiązaniem w Białymstoku i jeszcze nie wszyscy potrafią z niego poprawnie korzystać - zdarza się, że kierowcy trąbią i krzyczą na prawidłowo jadących rowerzystów, a niezorientowani rowerzyści jeżdżą kontrapasem pod prąd. Tymczasem trzeba pamiętać, że pasy rowerowe zawsze są jednokierunkowe. Nie można nimi jeździć pojazdami innymi niż rower i nie można na nich parkować.

Przy ul. Wesołej ustawiono tymczasowe tablice wyjaśniające zasadę kontrapasa: "NA ROWERZE: Z prądem - razem z autami, pod prąd - kontrapasem".

Dużo wcześniej niż kontrapasy w Białymstoku zaczęto wprowadzać kontraruch rowerowy. Najpierw na ul. Zamenhofa, potem m.in. na ul. Białej, Orzeszkowej, Chopina, Wołodyjowskiego, Batalionów Chłopskich. Zasada kontraruchu i kontrapasa w obu przypadkach jest identyczna. Pod prąd jedziemy prawą stroną, z prądem również prawą, ale wtedy jest to strona, po której poruszają się samochody. Różnice dotyczą oznakowania. Kontrapas ma wyraźną granicę w postaci linii wyznaczającej pas ruchu i poziome symbole rowerów oznaczające pas rowerowy (zawsze skierowane w stronę jazdy). W kontraruchu krótkie pasy maluje się tylko na początku i końcu odcinka.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1274 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39