Z początkiem czerwca Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wprowadziło ułatwienie dla osób składających wniosek o paszport. Pojawiła się opcja w postaci powiadomienia o tym, że dokument jest już gotowy do odbioru. O takim statusie dowiemy się z SMS-a lub e-maila. Usługa jest bezpłatna. Żeby z niej skorzystać, trzeba przy składaniu wniosku o paszport podać swój numer telefonu lub adres e-mail i wyrazić zgodę na przetwarzanie tych danych.
W praktyce wygląda to tak, że otrzymujemy informację o paszporcie czekającym na nas w urzędzie w formie wybranej postaci, tzn. SMS-em "Twój paszport jest do odbioru w (nazwa urzędu, ulica)" lub e-mailem "Zapraszamy po odbiór paszportu w urzędzie, w którym został złożony wniosek". Istnieje opcja podania zarówno numeru telefonu, jak i adresu e-mail.
Wniosek o paszport można złożyć w dowolnym punkcie paszportowym na terenie całej Polski, niekoniecznie w województwie, w którym jesteśmy zameldowani.
Czas oczekiwania na wydanie dokumentu w kraju nie powinien być dłuższy niż 30 dni, zwykle jest krótszy, stąd - jak tłumaczy resort administracji - usługa, dzięki której dowiemy się, że paszport jest już gotowy do odbioru.
W 2016 r. zostało wydanych ponad 1 mln 300 tys. paszportów, natomiast w tym roku od stycznia do kwietnia - ponad 400 tys.
dorota.marianska@bialystokonline.pl