Wystawa "Świadome zgody" jest wynikiem współpracy artysty Daniela Rumiencewa z kuratorki Joanny Zielińskiej. Opiera się na wątkach prywatnych, luźnych skojarzeniach, niekonsekwencjach i niedopowiedzeniach, dlatego też świadomie ujawniamy słabe strony zbioru. Selekcjonując dzieła, staraliśmy się zbudować nowe, subiektywne sensy wokół istniejących, dobrze opisanych wątków. Ważnym puntem odniesienia stała się dla nas historia kolekcji i jej początki związane z plenerami białowieskimi, wreszcie autorski wybór prac malarskich dokonany w latach osiemdziesiątych przez Bożenę Kowalską.
- Wystawa ta ma charakter antyedukacyjny, powstała trochę wbrew logice zbioru i założeniom kolekcji, która - jak pisze w swoim eseju Bożena Kowalska - powinna pełnić funkcje reprezentacyjne i dydaktyczne - tłumaczy Joanna Zielińska, kuratorka wystawy. Jej nadrzędnym celem nie jest wyczerpująca prezentacja zbioru, ale jego radykalna reinterpretacja. Projekt jest rodzajem przekornego dialogu, który poszukuje kompromisu z przeszłością. Poprzez zmianę kontekstu zmienia się znaczenie kolekcji oraz poszczególnych dzieł. Puentujemy różnice i podobieństwa formalne, pokazując gust dokonujących wyborów, wykorzystując niespójności i nieaktualne wątki do budowania subiektywnych narracji. Zadajemy jednocześnie wiele podstawowych pytań. Co robić z niechcianą częścią zbioru? Jakie funkcje pełni dziś kolekcja? - dodaje.
Wernisaż we czwartek 10 listopada o godz. 19.00, natomiast w piątek, 11 listopada o godz. 11 odbędzie się oprowadzanie kuratorskie po wystawie. Wystawa będzie czynna do 8 stycznia 2012 roku.