W badaniu wzięło udział 1017 respondentów z kilkudziesięciu uczelni w całej Polsce. Wyniki pokazały, że połowa ankietowanych studentów ocenia swoje kompetencje za nieprzystające do oczekiwań pracodawców. Zaledwie 9 proc. respondentów uważa, że studia zdecydowanie przygotowały ich do podjęcia pierwszej pracy.
Aż 70 proc. uczestników badania swoje umiejętności praktyczne zdobywa i szlifuje działając w - organizacjach, samorządach, czy uczelnianych kołach naukowych. W kategorii "inne" doświadczenie zdobyte podczas studiów, studenci wymieniali głównie praktyki zawodowe i staże.
Badanie pokazało, że od pracodawców studenci oczekują w pierwszej kolejności praktyk, staży oraz warsztatów merytorycznych na uczelniach - czyli tych form współpracy, które umożliwią im konfrontację wiedzy merytorycznej z realiami biznesowymi i przełożenia jej na praktykę. W kategorii "inne" pojawiło się m.in. oczekiwanie delegowania doświadczonych pracowników do prowadzenia przedmiotów specjalistycznych. Za najlepszą formę kontaktu pracodawcy ze studentami 22 proc. respondentów uznało również konkursy
- Opinia uczestników badania potwierdza tylko, jak ważne są takie działania edukacyjne jak program Twoja Perspektywa, prowadzone w środowisku studenckim, i jak bardzo odpowiadają one potrzebom młodych ludzi - powiedział Marcin Kasperek, Członek Zarządu Business for Society.
Badania opinii studentów były częścią zakończonej właśnie, IV edycji programu Twoja Perspektywa, w ramach którego organizatorzy zrealizowali m.in. 54 warsztaty na 18 uczelniach dla łącznie ponad 900 studentów w całej Polsce. Twoja Perspektywa to także trzy etapowy ogólnopolski konkurs dla studentów, Studenckie Kluby Orange, a także Program Ambasadorski, który opiera się na ścisłej współpracy firmy z uczelniami za pośrednictwem grupy studentów -"Ambasadorów Orange Polska".
magda.g@bialystokonline.pl