"ShazaMasaLaKazoo" to szalona przejażdżka postapokaliptycznym autobusem, którym nowoczesno-tradycyjni ludowi twórcy wybierają się w trasę z Belgradu (przez Sutomore) do Białegostoku i z powrotem. To futurystyczny soundtrack do polsko-serbskiego wiejskiego wesela (w Atomicach) odbywającego się w 3033 roku nad lejem po atomowej bombie, jednak dawne pola bitwy porastają już zboża, a na niebie świeci słońce. Tradycyjne instrumenty i melodie przeplatają się tu z nowoczesną elektroniką, a zakres inspiracji rozciąga się od "ludowszczyzny" z różnych stron świata po popkulturę XX wieku. Dźwiękowy krajobraz płyty to "Słowiański Mad Max" i "Cyberpunk: Badlands Podlasie". Warstwa tekstowa stanowi zaś uniwersalny krytyczny komentarz do ponadczasowych sytuacji, postaw i problemów, które cyklicznie spychają nas na krawędź takiej bądź innej zagłady.
Płyta "ShazaMasaLaKazoo" już została opublikowana w internecie w formie "dobra publicznego" – jest dostępna do nieodpłatnego odsłuchu i pobrania przez popularne serwisy streamingowe Spotify, Tidal i Deezer oraz przez strony internetowe jej twórców.
Album można odsłuchać też m.in. na YouTube:
Album wkrótce zostanie wydany przez Białostocki Ośrodek Kultury na CD. Nie trafi jednak do sprzedaży. Będzie dostępny w kasie kina Forum (ul. Legionowa 5) oraz w kasie Centrum im. Ludwika Zamenhofa (ul. Warszawska 19) od grudnia. Limit na osobę – 2 płyty. Płytę można także zamówić wysyłkowo (przesyłka za pobraniem), pisząc na adres k.urbiel@bok.bialystok.pl.
Okładkę dla wersji fizycznej albumu stworzyła ceniona graficzka – Magdalena Płońska. Okładka dla wersji cyfrowej płyty została natomiast "wyśniona" przez sztuczną inteligencję w oparciu o "chmurę skojarzeń oraz inspiracji" wynikającą z warstwy słowno-muzycznej.
Założony w 1996 roku w Belgradzie (Serbia) zespół ShazaLaKazoo jest ceniony na całym świecie i należy do czołówki światowej globalno-basowej sceny. Jest on jednym z pionierów twórczego łączenia ludowych inspiracji (początkowo bałkańskich, w późniejszym okresie już nie tylko) z nowoczesną "alternatywną elektroniką" z szerokiego spektrum gatunków.
Masala Soundsystem to warszawski kolektyw istniejący od 2002 roku. Widowiskowo zderza świat tradycyjnych instrumentów i melodii z różnych stron świata z nowoczesnymi pętlami bębnów, głębokim basem i społecznie świadomą uliczną poezją (po polsku i po angielsku). Twórczość Masali przekracza gatunkowe ramy, w zależności od potrzeb sięgając po punkową wściekłość, taneczność elektroniki, hip-hopową ekspresję, dubową głębię czy etniczny mistycyzm.
ewelina.s@bialystokonline.pl