- Tworzyliśmy Kolekcję z Podlaskim Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych. Udało nam się jednak szczęśliwie rozwiązać Towarzystwo i cały zbiór przeszedł formalnie na stan Galerii Arsenał - informuje Monika Szewczyk, dyrektor Arsenału.
Druga część słynnego dyptyku
Galeria Arsenał w tym roku zakupiła zaledwie 2 prace, ale - jak podkreśla Monika Szewczyk - o dużym ciężarze gatunkowym.
W zbiorach znalazła się druga część dyptyku "Bez tytułu (Solidarność)" Piotra Uklańskiego. To fotografia wykonana w 2007 roku. Artysta odwołuje się w tej pracy do symbolu narodowego, czyniąc sztukę współczesną, integralną częścią życia społecznego. Utworzony pod kierunkiem artysty, z kilku tysięcy żołnierzy, charakterystyczny logotyp Solidarności został sfotografowany w dwóch ujęciach (zwartym i rozproszonym) w szczególnym miejscu - na terenie Stoczni Gdańskiej, kolebce ruchu solidarnościowego.
Arsenał zakupił tzw. ujęcie zwarte. Pierwsza część pracy, tzw. ujęcie rozproszone, zostało już kupione przez Galerię w 2017 roku. Znaczenie tej pracy i obecność Uklańskiego w Kolekcji II jest bardzo prestiżowe. Prace artysty znajdują się w najlepszych światowych kolekcjach, m.in. w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie czy Museum of Modern Art w Chicago.
Piotr Uklański jest uważany za jednego z najbardziej znaczących polskich, współczesnych artystów. Studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiował także fotografię w Cooper Union School for Advancement of Science and Art w Nowym Jorku. Mieszkający na stałe w USA od 1991 roku. Jego prace można było zobaczyć na wystawach m.in. w Nowym Jorku, Mediolanie, Strasburgu, Wiedniu, Wenecji czy Brazyli.
Stragan z targowiska Europa
Autorką drugiej zakupionej pracy jest Monika Sosnowska. Jej prace dotykają przeoczonych aspektów funkcjonowania miasta - pamiątek po urbanistycznych utopiach, nieudanych realizacjach, nietrwałości budynków, jednocześnie artystka sięga w swej sztuce po psychodeliczne właściwości architektury.
"Stragany" to seria prac wykonanych tą samą techniką, które są przykładem małej architektury obarczonej błędem, zdeformowanej. Odnoszą się do straganów z dawnego targowiska Europa przy Stadionie Dziesięciolecia. Prace należące do tego cyklu były prezentowane m.in. w Muzeum Serralves w Porto w 2015 roku.
Zakupiona przez Arsenał praca z zielonej malowanej stali powstała w 2015 roku. W kolekcji Galerii znajduje się też pierwsza szerzej znana praca artystki "Mała Alicja".
Monika Sosnowska jest jedną z najbardziej uznanych artystek młodszego pokolenia. W latach 1993-1998 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dyplom w 1998 roku) i Rijksakademie voor Beeldende Kunsten w Amsterdamie (studia podyplomowe 1999-2000). W 2007 roku reprezentowała Polskę na Biennale Sztuki w Wenecji. W 2003 roku otrzymała Paszport Polityki w dziedzinie: plastyka (sztuki wizualne).
Zakupy były możliwe dzięki środkom, które Galeria Arsenał otrzymała z budżetu miasta (120 tys. zł) i z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (190 tys. zł).
"Pracująca" Kolekcja II
- Staramy się wyjść z Kolekcją do publiczności. Pokazujemy ją tak często, jak to jest możliwe - zapewnia Monika Szewczyk. - Dokładamy też wszelkich starań, by jeździła. Jest bowiem rozpoznawalna nie tylko w Europie, ale i na świecie.
Prace z Kolekcji II można było więc obejrzeć na wystawie "Awangarda - Hommage. Prace z kolekcji Galerii Arsenał", która była prezentowana w Sofijskim Arsenale - Muzeum Sztuki Współczesnej w Bułgarii od 14 czerwca do 22 lipca. Znalazły się tam dzieła m.in. Rafała Bujnowskiego, Natalii LL, Normana Leto, Julity Wójcik czy Zbigniewa Libery.
Prace były też wypożyczane na wystawy w kraju. Do 30 grudnia w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu trwa ekspozycja "Życie codzienne w Polsce". Z kolei do 16 grudnia w warszawskiej Zachęcie można oglądać wystawę "Co po Cybisie?". Prace z Kolekcji II były wypożyczone także na wystawę prac Leona Tarasewicza, która trwała od 10 maja do 26 sierpnia w Muzeum Architektury we Wrocławiu.
Prace z Kolekcji II można było też podziwiać w białostockim Arsenale. Od 9 marca do 19 kwietnia eksponowana była tam wystawa "Chłoporobotnik i boa grzechotnik".
O Kolekcji II opowie podczas środowego (5.12) spotkania Monika Szewczyk. Rozpocznie się ono o godz. 16.45 w Galerii Arsenał, wstęp wolny.
Audiodeskrypcja w Galerii Arsenał
Kolekcja udostępniana jest także osobom z niepełnosprawnością wzroku. Na stronie czytanieobrazow.pl udostępniona jest audiodeskrypcja do prac z Kolekcji II.
Galeria Arsenał uczestniczyła również w konferencji "Białystok - miasto przyjazne dla niewidomych", podczas której prezentowane były skrypty audiodeskrypcji oraz tyflografiki przygotowane do prac z Kolekcji II. Odbyły się także warsztaty z tworzenia tyflografik dla osób odwiedzających piknik integracyjny na Rynku Kościuszki.
Ponadto uczestnicy warsztatów "Audiodeskrypcja w praktyce" w ramach Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki poznali podstawowe zasady obowiązujące przy tworzeniu audiodeskrypcji.
Audiodeskrypcja oraz tyflografiki do prac z Kolekcji II były również prezentowane podczas ogólnopolskiej konferencji "REHA FOR THE BLIND IN POLAND".
250 prac w zbiorze
Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku nie jest zbiorem jednolitym, tak jak niejednolita jest sztuka przełomu XX i XXI wieku. Prezentuje najważniejsze zjawiska w sztuce polskiej, odzwierciedla ślady przemian, jakie zachodziły w kulturze po okresie transformacji. Jednocześnie - z racji programu Galerii - obrazuje również tendencje i zmiany rysujące się w sztuce Białorusi, Ukrainy, Czech czy Armenii.
Kolekcja II Galerii Arsenał jest stosunkowo młoda - pierwsze zakupy dokonane przez Galerię na rzecz tego zbioru miały miejsce w roku 1992. Od tego czasu Kolekcja II gromadzi prace artystów polskich i zagranicznych (ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy Środkowo-Wschodniej) powstałe po roku 1989. Na ten zbiór składa się około 250 pozycji: malarstwo, obiekty, instalacje, wideo, fotografie, rysunek i prace efemeryczne – idee.
Od 2005 roku Kolekcja II była zasilana przez Podlaskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, które w ramach programu "Znaki Czasu" współtworzyło ten zbiór - od tego momentu traktowany jako wspólny. Zakupy dzieł dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, budżetu Miasta Białystok oraz zrealizowano przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, przy bardzo nieznacznym udziale sponsorów prywatnych i sporadycznych przypadkach darów od artystów.
anna.d@bialystokonline.pl