Sejmik zajmie się jeszcze we wrześniu
Radni wojewódzcy podczas najbliższej sesji zaplanowanej na 26 września zapoznają się z aktualnym stanem procesu inkorporacji, sytuacją finansową spółek PKS w latach 2012-2015, strukturą zatrudnienia i harmonogramem ich połączenia.
- Plan konsolidacji został złożony w sądzie rejestrowym w Białymstoku wraz z wnioskiem o wyznaczenie biegłego w celu jego zbadania. Nad całym procesem inkorporacji pracował specjalny zespół powołany przez marszałka już w styczniu - przypomina Paweł Staniurski z Referatu Polityki Informacyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
By przygotować się do połączenia, zlecono również analizy eksperckie: ekonomiczne i prawne, które bazowały na danych przesłanych bezpośrednio przez spółki.
Jak poinformował Staniurski, w trakcie pracy nad planem przyglądano się też procesom restrukturyzacyjnym i przekształceniowym spółek transportowych w województwach kujawsko–pomorskim oraz lubelskim. Doświadczenia z tych regionów mają pozwolić na uniknięcie błędnych a wykorzystanie sprawdzonych rozwiązań.
Załogi nie są zgodne
Przed złożeniem planu konsolidacji do sądu odbył się szereg spotkań zarówno z zarządami spółek, radami nadzorczymi, przedstawicielami związków zawodowych oraz z załogami, a sam plan ten został uzgodniony, przyjęty i podpisany przez zarządy.
Proces połączenia spółek różnie oceniają ich załogi. Związkowcy z PKS Suwałki uważają, że celem takiego połączenia jest ratowanie ich kosztem PKS-u w Białymstoku. Jako alternatywę dla konsolidacji proponowali autonomię suwalskiej spółki lub przejście jej pod władzę samorządu miejskiego.
Do urzędu marszałkowskiego wpływają nie tylko pisma od związków zawodowych, które są przeciwne planom połączenia, ale także od przedstawicieli załóg i związków zawodowych, które wspierają ten proces. We wtorek (13.09) związki zawodowe z PKS Łomża (NSZZ Solidarność PKS w Łomży, Zakładowa Rada Kierowców) oświadczyły, że dostrzegają w planie inkorporacji szansę dalszego funkcjonowania ich firmy na trudnym przewozowym rynku i zachowanie swoich miejsc pracy.
Samorząd województwa podlaskiego przejął od Skarbu Państwa 5 spółek komunikacyjnych - Białegostoku, Łomży, Suwałk, Zambrowa i Siemiatycz - w 2009 r.
ewelina.s@bialystokonline.pl