Głównym celem projektu było przygotowanie interdyscyplinarnej formuły tworzenia oryginalnych programów edukacji kulturalnej. Uczestnicy zajęć przygotowali nowe ścieżki edukacyjne, opierające się o konkretne elementy przestrzeni muzealnej: pojedyncze eksponaty, wystawę, relacje świadków historii. Ostatnią częścią projektu była cyfrowa rekonstrukcja fragmentów Białegostoku z lat 30. XX wieku, dostępna online.
Ryszard Kaczorowski jako przewodnik
Dziś koordynatorzy projektu - Anna Danilewicz i Marcin Koziński z Muzeum Wojska - zaprezentowali "grę komputerową", w której wykorzystali cyfrową rekonstrukcję fragmentów Białegostoku z lat 30. XX wieku, przygotowaną przez studentów Politechniki Białostockiej.
Jej bohaterem jest Ryszard Kaczorowski, którego udało się przedstawić wirtualnie dzięki podobieństwu jednego z białostoczan, uczestniczącego w projektowych zajęciach pana Władysława. Najpierw jednak musiał przejść żmudny proces skanowania. Kaczorowski jest przewodnikiem po dawnym Białymstoku. Poznajemy go jako młodego chłopaka, który biegał po ulicach przedwojennego miasta i jako starszego mężczyznę, który wrócił z emigracji.
- W "grze" można znaleźć wiele informacji statystycznych, ale także archiwalne zdjęcia czy anegdoty - informują Anna Danilewicz i Marcin Koziński.
Zobaczymy również zrekonstruowany cyfrowo Rynek Kościuszki żydowskimi kramami, dworzec kolejowy z pociągiem Marszałka Piłsudskiego i słynny hotel Ritz.
Nowe zajęcia w Muzeum Wojska
Skąd pomysł na projekt? Wprawdzie Muzeum Wojska posiada atrakcyjną ofertę zajęć stricte historycznych i muzealnych, ale warto było ją też rozszerzyć o edukację kulturalną. Pomysłodawcom programu zależało, by uczestnicy warsztatów odkrywali muzeum, na swój sposób mogli interpretować jego zbiory.
Wszystko zaczęło się od dioramy bitwy o Monte Casino i nieśmiertelnika Ryszarda Kaczorowskiego, który leży w gablotce. W muzeach eksponatów nie można dotykać, ale dla niektórych osób dotyk może być jedyną formą poznawania świata. Dlatego wybrano 15 eksponatów, które zostały zeskanowane i wydrukowane w 3D. Oprócz nowoczesnych technologii, wykorzystywano również teatr cieni i przedmiotu oraz animację poklatkową.
Pomogli zaproszeni eksperci - edukator teatralny, edukator filmowy, architekci, specjaliści od technologii 3D, nowych technologii i współczesnych mediów. W trakcie serii warsztatów (trzy bloki tematyczne: "Akt i aktor", "Ruch i bezruch", "Technomuzeum"), spotkań i indywidualnych rozmów powstały scenariusze zajęć atrakcyjne dla odbiorców z różnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością intelektualną, niewidomych i niesłyszących. Najciekawsze z zajęć znalazły się w stałej ofercie edukacyjnej Muzeum Wojska.
Realizatorzy programu stworzyli też przewodnik po metodzie - pełen opis działań zrealizowanych w trakcie projektu i wydawnictwo edukacyjne. Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Portal BiałystokOnline patronuje przedsięwzięciu.
Szczegóły: Ścieżki 3Dostępu
anna.d@bialystokonline.pl