Współczesny teatr lalek oraz teatr formy używają środków, które wymagają innej wiedzy i umiejętności do opisywania i analizowania przedstawień, niż w przypadku teatru dramatycznego.
Jak się okazuje, niewielu krytyków umie świat teatru lalek opisywać. Dlatego też zostaną zorganizowane warsztaty krytyki teatru lalek. Odbędą się one 20-25 czerwca przy wsparciu Międzynarodowego Festiwalu Szkół Lalkarskich Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza Filii w Białymstoku.
Zorganizowane zostaną trzy grupy warsztatowe: angielskojęzyczna, francuskojęzyczna oraz polskojęzyczna. Zainteresowani udziałem w warsztatach, muszą zgłosić się jak najszybciej, by stać się jednym z 5 uczestników każdej z grup. Uczestnicy muszą być krytykami w wieku od 18 do 35 lat. Kandydaci proszeni są o przesłanie maila zgłoszeniowego wraz z krótkim CV (tylko jedna strona) oraz 2 lub 3 próbek artykułów już opublikowanych w mediach lub internecie.
Uczestnicy warsztatów będą mieć zapewnione posiłki w formie śniadania i obiadokolacji oraz bezpłatny wstęp na wszystkie pokazy i dyskusje, które odbędą się podczas Festiwalu.
Zgłoszenia należy przesłać do 6 czerwca na adres: konrad.szczebiot@e-at.edu.pl.
Warsztaty poprowadzą:
Lucyna Kozień - była dyrektor naczelna i artystyczna Teatru Lalek Banialuka i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej (od 2003 r.), krytyk teatralny, redaktor naczelna pisma Teatr Lalek. Absolwentka polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Podyplomowego Studium Dziennikarskiego przy UJ. Aktualnie II Wiceprezydent Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA, wcześniej (w latach 1989-95) także członek Zarządu PO ASSITEJ - Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży).
Autorka sztuk i adaptacji scenicznych wystawianych w Banialuce, m.in. „Opowieści o chłopcu i wietrze” i „Zbójnickiej opowieści”. Autorka kilkunastu publikacji książkowych z zakresu teatru, ostatnio m. in. monografii Teatru Lalek Banialuka („Teatr Lalek Banialuka 1947-97” i „Teatr Lalek Banialuka 1997-2007”), „100 przedstawień polskiego teatru lalek” (współred. Marek Waszkiel), albumu „Teatr bez granic” (wydanego z okazji jubileuszowej 25. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej) i publikacji z serii „Lalkarze” (o artystach teatru lalek: Jerzym Zitzmanie, Aleksandrze A. Łabińcu, Janie Dormanie, Włodzimierzu Dobromilskim, Krzysztofie Rale). Swoje teksty o teatrze publikowała m.in. na łamach Animatora, Teatru Lalek, Beskidzkiego Informatora Kulturalnego, Sceny, Sztuki dla Dziecka, Teatru, Wokół teatru, Relacji-Interpretacji.
Profesor Octavian Saiu - jest uczonym i zawodowym krytykiem teatralnym. Posiada tytuł doktora teatrologii uzyskany w Narodowym Uniwersytecie Teatru i Filmu (NUTF) w Rumunii, dzięki pracy na temat przestrzeni teatralnej oraz kolejny doktorat z literatury porównawczej na Uniwersytecie Otago na Nowej Zelandii, za pracę o Samuelu Beckeccie i Eugène Ionesco. Ukończył studia post doktorskie z literatury współczesnej na Uniwersytecie Otago i uzyskał habilitację w dziedzinie teatru oraz sztuk scenicznych. Wykłada w Programie Podyplomowym NUTF, Szkole Doktorskiej Uniwersytetu w Sibiu oraz w „Centrum Doskonałości Studiów Wizualnych” Uniwersytetu w Bukareszcie. Był „Visiting Fellow na Uniwersytecie Londyńskim, School of Advanced Study, prowadził też kursy mistrzowskie jako Visiting Professor na różnych uniwersytetach w Europie, Afryce, Azji i na Bliskim Wschodzie, a także w Instytucie Grotowskiego.
Działa aktywnie jako przewodniczący konferencji oraz mówca w wielu ważnych wydarzeniach teatralnych i akademickich na całym świecie, w tym: na Olimpiadzie Teatralnej, Festiwalu Teatralnym Wuzhen, a także Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, gdzie był przewodniczącym Konferencji Samuela Becketta w 2013 roku. Od 2004 roku jest przewodniczącym Konferencji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Sibiu oraz Konferencji Studiów Szekspirowskich organizowanej przez Craiova International Shakespeare Festival we współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Krytyków Teatralnych (IATC). Był zastępcą sekretarza generalnego IATC. Jest przewodniczącym Sekcji Rumuńskiej IATC (teatrologia). Publikował artykuły naukowe w wielu międzynarodowych czasopismach. Wydał także jedenaście książek o teatrze.
Alina Epîngeac – doktor w dziedzinie teatru i sztuk performatywnych, krytyk teatralna, wykładowca akademicki i badaczka. Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych, Sekcji Rumuńskiej. Jest autorką „Manipulacji poprzez teatr. Kryzys – tworzenie-katharsis” wydanej przez Universitary Print w 2020 roku. W latach 2012-2015 pracowała jako asystent artystyczny Teatru Małego w Bukareszcie, a w latach 2015-2016 była dyrektorem kreatywnym Grupy Sztuki Teatralnej. Jako krytyk teatralny pisała dla magazynu internetowego yorick.ro (2012-2019), Amfiteatru (2019-2021), współpracowała z „Clipa – magazyn kulturalny”, „BeWhere!” i „Czasem”.
Jest współautorką rocznicowego albumu „Teatr Mały. 50 lat”; rozpoczęła projekt bloga kulturalnego „d’E-pîn-geac”. W 2016 roku została nominowana do Narodowej Nagrody Teatralnej za krytykę teatralną. Od 2021 jest wykładowcą uniwersyteckim na Wydziale Wiedzy o Teatrze Narodowego Uniwersytetu Teatru i Filmu w Bukareszcie.
anna.kulikowska@bialystokonline.pl