W przetargu na budowę obwodnicy Sztabina wpłynęły 4 oferty. Najkorzystniejszą - 135 mln zł - złożyła firma Budimex. Najdrożej prace wycenił Strabag - 195 mln zł.
Obwodnica Sztabina będzie miała 4,2 km. Jej najbardziej wymagająca część to 700-metrowa, 11-przęsłowa estakada nad doliną rzeki Biebrzy. Ponadto inwestycja obejmie 3 skrzyżowania (w tym 2 ronda), jeden wiadukt oraz ciąg pieszo-rowerowy na wysokości ul. Polnej. Zbudowane zostanie również jedno przejście górne oraz liczne mniejsze przejścia dla zwierząt.
Także oferta Budimexu została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Suchowoli w ciągu drogi krajowej nr 8 Białystok – Augustów. Firma ta wyceniła prace na 249,14 mln zł. Najdroższą ofertę – 365,43 mln zł - przedstawiło konsorcjum z liderem BK Trans Roboty Drogowe Borsukiewicz.
15-kilometrowa obwodnica Suchowoli od strony wschodniej ominie Suchowolę oraz szereg mniejszych miejscowości. Rozpocznie się rondem zlokalizowanym pomiędzy miejscowościami Kumiała i Zagórze, a zakończy włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości wsi Głęboczyzna.
W ramach obwodnicy Suchowoli powstanie 5 skrzyżowań (w tym 4 ronda), ponad 180-metrowa estakada, 5 mostów w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz dwa w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie też 9 wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Do rozstrzygnięć obu przetargów można się jeszcze odwoływać. Jeżeli odwołania nie wpłyną, najpóźniej w trzecim kwartale 2021 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisze umowy z Budimexem. Zakończenie inwestycji i oddanie do ruchu obwodnic Sztabina i Suchowoli planowane jest w drugiej połowie 2025 r.
Obie obwodnice powstają w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Oprócz tych wspomnianych, w jego ramach w województwie podlaskim zbudowane zostaną też obejścia Białobrzegów, Augustowa i Zambrowa.
24@bialystokonline.pl