Prace nad kampanią prowadził Zespół do Spraw Poprawy Bezpieczeństwa Mniejszości Narodowych, Etnicznych i Religijnych, który został powołany jesienią 2011 po kilku nazistowskich incydentach na terenie województwa podlaskiego.
Grupą docelową kampanii są dzieci i młodzież. Oprócz spotów telewizyjnych i radiowych, publikacji, konferencji prasowych, ważnym elementem kampanii będą działania edukacyjne w formie eventów przeprowadzanych w podlaskich szkołach. Przykładem jest Szkoła Podstawowa nr 12, którą już 24 kwietnia zorganizuje Festiwal Kultur.
Kampania ma swoje hasło i logo, które zostały wybrane w konkursach. W konkursie na logo kampanii nadesłano 140 prac. Zwyciężyła propozycja Szymona Piotra Wyrzykowskiego, ucznia Miejskiego Gimnazjum nr 1 w Zambrowie. Hasło, które będzie promować kampanię brzmi: Różnorodna jedność. Jego autorem jest Ida Rogal, uczennica Szkoły Podstawowej Sióstr Misjonarek Świętej Rodziny w Białymstoku. Na ten konkurs wpłynęło aż 150 prac.
Zarówno logo, jak i hasło zostały wykorzystane w spocie, w którym przedstawiciele mniejszości mówią je każdy w swoim języku. Spot będą emitować TVP i Polskie Radio.
- Jesteśmy tu w regionie razem. Różnorodni w jedności. Nikt i nic nas nie rozdzieli. A to, że jest tu tak wiele młodych osób, które rozpoczynają tę kampanię, to wspaniały znak, nadzieja, że tak będzie zawsze, że będziemy poznawać siebie nawzajem i cieszyć się swoją różnorodnością. – mówił wojewoda podlaski Maciej Żywno.
Swoje propozycje imprez, które wpisują się w ideę kampanii zgłaszają mniejszości narodowe. Najbliższa z planowanych imprez to Sabantui - Festiwal Smaków Jednego Boga. Modlitwa o pokój i sprawiedliwość na świecie. Już 18 maja w Kruszynianach.
Do kampanii włączyło się Muzeum Podlaskie, które proponuje zeszyty edukacyjne dla dzieci. Jeden jest już gotowy - "Hermes w Muzeum Ikon. Tajniki Prawosławia". W przygotowaniu jest zeszyt białoruski, w planach tatarski i żydowski.
ewelina.s@bialystokonline.pl