Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2022-05-01 - 2022-05-31
NIEDZIELA (1.05)
godz. 16:00 Bóg mordu, reż. Katarzyna Deszcz
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
godz. 19:00 Wszystko w rodzinie, reż. Witold Mazurkiewicz
Kino Ton
PIĄTEK (6.05)
godz. 19:00 Mayday, reż. Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20
SOBOTA (7.05)
godz. 16:00 Zapiski oficera Armii Czerwonej
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
godz. 19:00 Mayday, reż. Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20
NIEDZIELA (8.05)
godz. 16:00 Zapiski oficera Armii Czerwonej
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
godz. 19:00 Mayday, reż. Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20
SOBOTA (14.05)
godz. 19:00 PREMIERA: Makbet, reż. Grzegorz Suski
Kino Ton
NIEDZIELA (15.05)
godz. 19:00 Makbet, reż. Grzegorz Suski
Kino Ton
WTOREK (17.05)
godz. 10:00 Makbet, reż. Grzegorz Suski
Kino Ton
ŚRODA (18.05)
godz. 10:00 Makbet, reż. Grzegorz Suski
Kino Ton
CZWARTEK (19.05)
godz. 10:00 Makbet, reż. Grzegorz Suski
Kino Ton
PIĄTEK (20.05)
godz. 10:00 Makbet, reż. Grzegorz Suski
Kino Ton
godz. 19:00 Leon i Matylda, reż. Andrzej Sadowski
Podlaski Instytut Kultury, ul. Rocha 14
SOBOTA (21.05)
godz. 16:00 Leon i Matylda, reż. Andrzej Sadowski
Podlaski Instytut Kultury, ul. Rocha 14
godz. 19:00 Makbet, reż. Grzegorz Suski
Kino Ton
NIEDZIELA (22.05)
godz. 19:00 Makbet, reż. Grzegorz Suski
Kino Ton
CZWARTEK (26.05)
godz. 10:00 Kopciuszek, reż. Justyna Zar
Kino Ton
PIĄTEK (27.05)
godz. 10:00 Kopciuszek, reż. Justyna Zar
Kino Ton
godz. 19:00 Autostrada, reż. Andrzej Mastalerz
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
SOBOTA (28.05)
godz. 15:00 Kopciuszek, reż. Justyna Zar
Kino Ton
godz. 19:00 Autostrada, reż. Andrzej Mastalerz
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
NIEDZIELA (29.05)
godz. 13:00 Kopciuszek, reż. Justyna Zar
Kino Ton
godz. 16:00 Autostrada, reż. Andrzej Mastalerz
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
WTOREK (31.05)
godz. 10:00 Kopciuszek, reż. Justyna Zar
Kino Ton
O SPEKTAKLACH
BÓG MORDU
Sztuka w błyskotliwy sposób obnaża ludzkie słabości. Przyczyną całego zamieszania jest bójka dwóch chłopców, która staje się pretekstem do spotkania rodziców pragnących kulturalnie rozwiązać konflikt. Jednak konfrontacja zamienia się w istne piekło…
„Bóg mordu” bywa nazywany teatrem nerwów, ponieważ to właśnie one rządzą bohaterami. Konwenanse w jakich zostali wychowani powodują, że teoretycznie wiedzą, jak mają się zachować w niezręcznej sytuacji. Jednak impulsy są silniejsze i wszyscy tego dnia tracą cierpliwość, a na jaw wychodzi mroczna część ludzkiej natury.
„Bóg mordu” zapewnia dużą dawkę śmiechu, ale nie brakuje w nim miejsca na refleksję o nas samych.
MAKBET
Widowisko Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku opiera się na klasycznym tekście, szuka mechanizmów, które determinują władzę, wiedzę i życie człowieka. W białostockiej inscenizacji „Makbeta” ważną rolę odgrywają barwne, interesujące – niekiedy wręcz okrutne – postaci kobiet. To one są tu osobami, wokół których toczy się akcja: Lady Makbet i Lady Macduff, ale nie mniej ważne są postaci Wiedźm. To one – wykorzystując ambicję Makbeta – uświadamiają mu, że tylko to jest w nim, czego nie ma… Mimo że spektakl skupia się na głębszych i bardziej uniwersalnych sensach, trudno nie zauważyć związków z bieżącymi wydarzeniami za naszą wschodnią granicą. W dramacie złowieszczo podkreślona jest odpowiedzialność za popełnione czyny, a szekspirowskie pytanie skąd się bierze zło w człowieku – zabrzmi z całą ostrością. Wszystkie elementy spektaklu oraz pięknie podane wierszem szekspirowskie frazy to magnes dla widzów, którzy chcą przeżyć i zobaczyć coś wartościowego, a także posłuchać czegoś mądrego.
KOPCIUSZEK
Dla Julii oraz jej ukochanego ojca najważniejszą wartością jest miłość, ale pewnego dnia, jedna decyzja wywraca ich dotychczasowe życie do góry nogami. Dom będący do tego momentu miejscem bezpieczeństwa i spokoju, zmienia się nagle nie do poznania. A wszystko to za sprawą czarnych charakterów – macochy oraz jej dwóch córek – które wydaje się, że są na dobrej drodze do zrealizowania swojego planu.
Dzięki scenografii i kostiumom widzowie przenoszą się do roku 1655. Aktorzy występujący w spektaklu tworzą prawdziwą magię i pomagają odkryć, co kryje się w ludzkim wnętrzu.
„Kopciuszek” to teatralna adaptacja baśni braci Grimm, która jest przeznaczona nie tylko dla dzieci, lecz także dla dorosłych, wszak jest to opowieść o miłości! A któż z nas nie lubi słuchać pięknych i wzruszających historii?
WSZYSTKO W RODZINIE
„Wszystko w rodzinie” to kolejna farsa w reżyserii znanego podlaskiej publiczności Witolda Mazurkiewicza – dyrektora Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, znakomitego, obsypanego prestiżowymi nagrodami reżysera i aktora.
Ci wszyscy, którzy świetnie bawili się na stworzonym przez tego artystę spektaklu „Mayday” i jeszcze wciąż uśmiechają się na jego wspomnienie, muszą koniecznie zobaczyć „Wszystko w rodzinie”. Sztukę tę uznaje się za najzabawniejsze dzieło Ray’a Cooney’a – angielskiego mistrza farsy. Akcja przedstawienia toczy się w sposób niezwykle skomplikowany i zaskakujący. W szpitalu św. Andrzeja w Londynie przygotowywane jest świąteczne przedstawienie dla pacjentów. Jednocześnie odbywa się tam zjazd neurologów. Już samo połączenie tych dwóch wydarzeń nie może skończyć się dobrze. Jakby tego było mało, jeden z lekarzy dowiaduje się o niespodziewanej wizycie kogoś bliskiego, o którego istnieniu do tej pory nie miał najmniejszego pojęcia…
LEON I MATYLDA
„Leon i Matylda” to historia pewnego związku starszego mężczyzny z dużo młodszą od niego kobietą. Czasem przypomina bajkową opowieść, a czasem jest to pełen napięcia thriller z sensacyjnym wątkiem w tle. Momentami przypomina też komedię małżeńską o perypetiach niekonwencjonalnie zachowującej się pary. On – mający skłonność do bycia osobą podporządkowującą sobie innych, ona – ze skłonnością do uzależnienia od bycia kochaną. Ich życie to swoista szarpanina pomiędzy miłością, pożądaniem, opiekuńczością, wiecznymi powrotami, kłótniami i godzeniem się. Jest to zarazem spektakl o przekraczaniu granic, nie tylko tych moralnych, ale również etycznych i religijnych. Jak wiele jesteśmy w stanie poświęcić, aby być kochanym?
AUTOSTRADA
Charlie Cox jest po czterdziestce, ma nudną pracę, nieciekawe życie i jak się niespodziewanie okazuje, nieuleczalną chorobę. W dodatku autostopowicz Wally, którego zabiera na autostradzie, oznajmia Charliemu, że jest jego śmiercią i będzie mu o tym nieustannie przypominał. Po tym wszystkim, na środku pustyni, w ogromnym upale, psuje się samochód Charliego i pada komórka. Gorzej być nie może? Bingo! W zrujnowanym hoteliku na środku drogi donikąd, Charlie spotyka kobietę swojego życia, Ślepą Miłość i zazdrosnego mechanika samochodowego. Jego życie zaczyna się zmieniać, ale Wally Śmierć, jego towarzysz podróży nie zamierza tak łatwo się poddać.
„Autostrada“ – pogodna, a momentami bardzo zabawna historia o miłości i śmierci oraz o życiu pełnią życia, nawiązuje do „Siódmej pieczęci“ Bergmana i najlepszych filmów Woody‘ego Allena. Światowa prapremiera sztuki odbyła się w 2003 roku, a jej autor – Michael McKeever – należy do czołówki współczesnych amerykańskich dramatopisarzy. W Polsce, jego „Pocztówki z Europy“, w Och-Teatrze w Warszawie wyreżyserowała Krystyna Janda, „Hotelowe manewry“ reżyserowali: Mirosław Bieliński (Teatr Żeromskiego w Kielcach) i Marcin Sławiński (Teatr Nowy w Zabrzu). W czerwcu 2017 roku, w Teatrze Kwadrat w Warszawie odbyła się polska prapremiera sztuki McKeevera „Otwarcie sezonu“, z Ewą Kasprzyk i Danielem Olbrychskim w głównych rolach.
„Autostrada“ (Running With Scissors) w reżyserii Andrzeja Mastalerza jest polską prapremierą tej sztuki.
MAYDAY
„Mayday”, w oryginale: „Run for Your Wife”, to jedna z najlepszych komedii autorstwa Raya Cooneya – brytyjskiego komediopisarza, uznawanego za mistrza farsy. Sztuka opowiada historię taksówkarza-bigamisty, który przez wiele lat wiedzie szczęśliwe życie u boku dwóch kobiet. Na skutek wypadku, jego tajemnica wychodzi jednak na jaw, co wywołuje lawinę komplikacji. Bohater miota się, usiłując ukryć podwójne życie przed małżonkami, mediami i policją. Znakomity komizm sytuacji fabularnych i języka sprawiają, że „Mayday” od ponad trzydziestu lat rozśmiesza publiczność na całym świecie.
Spektakl „Mayday” jest laureatem „Złotego Rechotu” – głównej nagrody na Festiwalu Komedii (na Południu) „FUNfest”.
ZAPISKI OFICERA ARMII CZERWONEJ
Wy mówicie, że ja jestem dookoła dureń! A czy wy wiecie, że ja jestem z tego tylko dumny…? Tak… Wy ot mądrale, a nawet swego państwa nie macie i musicie robić to, co wam nasz rząd rozkaże! A mnie mądrość nie jest potrzebna. My mamy takich, co mądrzy są i oni wszystkim kierują. My już ćwierć świata mamy. A za dziesięć lat pół świata opanujemy. A za 20 lat nasz ruski naród będzie wszystkimi na świecie rządzić.
I kto to mówi? Tak, tak – to młodszy lejtnant Michaił Zubow, Misza Wyzwoliciel, który 17 września 1939 roku w szeregach Armii Czerwonej wkroczył na terytorium Polski. Od 50 lat z okładem śmieszy i przeraża z kart genialnej książki Sergiusza Piaseckiego „Zapiski oficera Armii Czerwonej” – błyskotliwego studium mentalności „człowieka radzieckiego”. Od 30 lat na scenie Teatru Dramatycznego w Białymstoku możemy go słyszeć i oglądać w brawurowej interpretacji Krzysztofa Ławniczaka.