Rekord zgłoszeń
Propozycje do nagrody przyznawanej przez marszałka województwa podlaskiego przyjmowane były od 2 do 22 stycznia. Każdy mógł zgłosić swojego faworyta. Tegoroczna, 13. edycja Podlaskiej Marki okazała się bardzo szczęśliwa. Wpłynęło ponad 200 kandydatur w 7 kategoriach tematycznych, co oznacza najwyższą liczbę zgłoszeń w historii przedsięwzięcia.
Złożone propozycje będą rywalizowały o tytuł w takich kategoriach jak: Produkt spożywczy, Produkt użytkowy, Inwestycja, Odkrycie, Wydarzenie, Kultura oraz Społeczeństwo. Największą popularnością cieszyły się ostatnie trzy kategorie, które obejmują łącznie ponad 50% wszystkich propozycji. Podobnie jak w roku ubiegłym, najliczniej reprezentowana jest kategoria Wydarzenie.
Otwarty nabór zgłoszeń był pierwszym krokiem do zdobycia tytułu najlepszego podlaskiego produktu. Kolejnym jest wyrażenie zgody na udział w konkursie przez właścicieli lub producentów zgłoszonych kandydatur. Następnie propozycje zostaną ocenione przez kapitułę, która wskaże 21 nominacji. Spośród nich tylko 7 otrzyma nagrodę główną i tytuł Podlaskiej Marki.
Kto ubiega się o nagrodę?
Pretendentami do nagrody są m.in. producenci oleju lnianego, sera, wyrobów mięsnych, odzieży, biżuterii, a także firmy usługowe (branże: fotograficzna, meblowa czy turystyczna). 21 zgłoszeń dotyczy inwestycji, a wśród nich znalazły się białostockie – czyli m.in. Świętojańska Office Building, Rewitalizacja podwórka "Włókiennicza 17", Centroom – miejski cowork oraz Royal Hotel & SPA ****.
Natomiast do kategorii odkrycie zgłoszono m.in. MATIĘ – sztuczne oko dla osób niewidomych autorstwa Petrosa Psyllosa, a także Uniwersyteckie Centrum Przyrodnicze im. Profesora Andrzeja Myrchy. Zaś 46 pozycji pojawiło się w kategorii Wydarzenie i są to m.in. Podlaskie Śniadanie Mistrzów, 4. PKO Białystok Półmaraton, EastBiz Wschodnie Forum E-biznesu czy Halfway Festival.
Jest też z czego wybierać, jeżeli chodzi o kategorię Kultura. W tym przypadku zgłoszono m.in. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Wertep, Festiwal Światła, Sztuki Ulicy Lumo Bjalistoko 2016 i Suwałki Blues Festival. Równie licznie reprezentowana jest kategoria Społeczeństwo, a w niej znajdziemy np. Podlaskie Targi Ekonomii Społecznej, projekt "iSztuka – Edukacja Kulturalna dla Wszystkich" autorstwa Fundacji Audiodeskrypcja oraz Bojarski Dom Kultury. Warto zaznaczyć, że niektóre kandydatury pojawiają się w więcej niż jednej kategorii.
Pełną listę kandydatur można znaleźć na stronie internetowej poświęconej nagrodzie - www.podlaskamarka.pl.
Zwycięzcy Podlaskiej Marki dostaną po 10 tys. zł., będą również uczestniczyli w akcjach promocyjnych organizowanych przez samorząd województwa. Laureatów poznamy podczas gali finałowej, która odbędzie się 27 kwietnia.
dorota.marianska@bialystokonline.pl