Trasa Czyżew – Białystok to ostatni odcinek modernizowanej linii kolejowej z Warszawy do stolicy Podlasia. Polskie Linie Kolejowe właśnie ogłosiły przetarg. Roboty na tym odcinku rozpoczną się w przyszłym roku.
Lepszy dostęp do kolei w Białymstoku
Mieszkańcy Białegostoku zyskają nowy punkt przesiadkowy. Nowy przystanek - Białystok Zielone Wzgórza - powstanie w okolicach przejścia podziemnego łączącego ul. Starosielce i Hetmańską. Podróżni skorzystają też z nowego peronu na głównej stacji. Zostanie on zlokalizowany przy samym dworcu PKS.
Wszystkie perony na stacji zostaną przebudowane i zadaszone, a wiata hali peronowej będzie nawiązywać stylem do zabytkowego charakteru budynku dworca. Kładkę dla pieszych zastąpi przejście podziemne, które połączy obie strony miasta oraz zapewni bezpieczną i wygodną przeprawę na perony. Z myślą o osobach o ograniczonej możliwości poruszania się wybudowane zostaną pochylnie.
Na odcinku Czyżew – Białystok przebudowane zostaną perony na łącznie 12 przystankach i 6 stacjach. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się i komfortowo wyposażone. Będą nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne, nowe nagłośnienie i funkcjonalne oświetlenie. Poza Białymstokiem, stacje kolejowe Baciuty, Łapy, Szepietowo, Racibory i Czyżew zyskają całkiem nowe oblicze. Oprócz peronów modernizacja stacji obejmie także tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki przebudowie układu torów więcej pociągów będzie mogło przejeżdżać przez stacje. Aby zapewnić bezpieczne i wygodne dojście do pociągów, na stacjach powstaną wygodne przejścia podziemne.
Szybciej i bezpieczniej
Dzięki inwestycji na odcinku Czyżew - Białystok podróże koleją będą szybsze. Infrastruktura kolejowa zostanie dostosowana do wymogów, by pociągi mogły jeździć z prędkością do 200 km/h. Na ponad 70 km będą nowe tory i sieć trakcyjna. Przebudowanych zostanie 8 mostów kolejowych, w tym największy, prawie 200-metrowy most na rzece Narew. Bezpieczne podróże zapewni nowoczesne lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku. Zdecydowanie wzrośnie również bezpieczeństwo na skrzyżowaniu dróg i torów. PLK wybudują 19 skrzyżowań dwupoziomowych i 10 przejść podziemnych. Zakończenie robót zaplanowano do końca 2022 r.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl