Wykonawca - wybrana w przetargu firma Strabag już oficjalnie może przystępować do prac dotyczących budowy przejścia podziemnego pod torami wraz z przebudową fragmentów ulic Kolejowej i Zwycięstwa w rejonie dworca PKP. W piątek (13.08) przekazano jej plac budowy. Zanim zostanie wbita pierwsza łopata, będzie musiała opracować dokumentację projektową.
- Zakres inwestycji obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej oraz budowę przejścia podziemnego pieszo–rowerowego pod torami kolejowymi wraz z pochylniami i schodami od strony ulicy świętego Rocha (Centrum Przesiadkowego), a także połączenie przejścia podziemnego pieszo-rowerowego z ulicą Zwycięstwa, wraz z przebudową skrzyżowania ulic Kolejowej i Zwycięstwa - informuje Anna Kowalska z departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
Długość przejścia podziemnego będzie wynosiła około 100 metrów. Nie będzie jednak tak dużych rozmiarów jak pierwotnie planowano. Wstępna koncepcja zakładała, że będą mogły przejeżdżać nim również autobusy komunikacji miejskiej. Ostatecznie postanowiono, że będzie miał tylko charakter przejścia pieszo-rowerowego. Tunel będzie oświetlony, zostanie w nim zamontowany system stałego monitorowania.
W ramach prac drogowych na 250-metrowym odcinku skrzyżowaniu ulic Zwycięstwa i Kolejowej, zostanie zbudowana nowa jezdnia, przystanek autobusowy w okolicy dworca, chodniki, ścieżka rowerowa, zjazdy, będzie wykonane również oznakowanie poziome i pionowe. Pochylnie prowadzące do przejścia podziemnego będą miały wydzieloną strefę dla osób niepełnosprawnych.
– Jest to inwestycja, którą zrealizujemy w ramach budowy intermodalnego węzła komunikacyjnego – powiedział prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. – Dzięki budowie tunelu dla pieszych i rowerzystów zostanie usprawniony ruch w tej części miasta, białostoczanie zyskają dogodne połączenie między ulicami Świętego Rocha i Kolejową.
Inwestycja ma być wykonana do połowy 2023 roku. Będzie kosztować ponad 41 mln zł.
ewelina.s@bialystokonline.pl