- Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem, choć pogoda na początku nie sprzyjała - mówi o przebudowie ul. Sienkiewicza i al. Piłsudskiego dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich Janusz Ostrowski.
Według informacji Ostrowskiego, jeśli roboty będą szły w takim tempie jak dotychczas, to do końca tego roku wszystkie problemy z przejazdem przez newralgiczne białostockie skrzyżowanie ustaną. Co prawda drogowcy będą jeszcze pracować, ale z tego powodu ruch drogowy nie będzie utrudniony, w takim stopniu jak dotychczas.
Firma Starbag weszła na al. Piłsudskiego i ul. Sienkiewicza w kwietniu. Swoje prace zaczęła z tygodniowym opóźnieniem, bo uniemożliwiał je padający śnieg. Po wyłączeniu z ruchu fragmentów dróg zaczęła budowę przejść podziemnych. W tej chwili pod skrzyżowaniem widać już ogromny wykop. Brak jest jeszcze konstrukcji, która będzie podtrzymywać drogę. Gdy powstanie, na skrzyżowaniu zostanie wylany asfalt, a przejścia podziemne będą sukcesywnie przygotowywane do potrzeb pieszych.
Na części al. Piłsudskiego jest już położony nowy asfalt, natomiast na ul. Sienkiewicza, od al. Piłsudskiego do ul. Białówny, trwają prace ziemne. Pojawił się również zarys centrum przesiadkowego. Jest już przygotowany teren pod jego powstanie na dotychczasowym przystanku "nad Białką".
Większość białostoczan już przyzwyczaiła się do nowej organizacji ruchu. Wokół już tylko okazjonalnie można spotkać straż miejską, która karała mandatami kierowców chcących pomimo zakazu przejechać przez skrzyżowanie. Jest ono dostępne dla pasażerów komunikacji miejskiej - niektórzy z nich wręcz skorzystali na zamknięciu ulic - w godzinach szczytu, autobusy nie stoją tam w korkach. Niestety dużo do życzenia pozostawiają zatłoczone przystanki. O ile przy al. Piłsudskiego postawiono przynajmniej prowizoryczne ławki to nad Białą wiele osób starszych nie ma możliwości, by choć na chwilę przysiąść. Dodatkowo całkowicie odsłonięty teren uniemożliwia schronienie się w cieniu w trakcie upałów.
W ramach inwestycji, oprócz nowej nawierzchni, dwóch centrów przesiadkowych i przejść podziemnych przebudowane zostaną mosty nad rzeką Białą. Rowerzyści będą mogli korzystać ze ścieżek rowerowych po obu stronach jezdni oraz ze specjalnych tuneli, dzięki którym bezkolizyjnie i wygodnie przejadą przez skrzyżowanie.
Całość robót będzie kosztować miasto 54,5 mln zł. 38,5 mln zł to fundusze unijne.
ewelina.s@bialystokonline.pl