"Kulturowe Mosty" to program, który połączył dwa nie związane ze sobą światy. Krainy odległe od siebie o lata świetlne, a przynajmniej o lata, jakie w sposób naturalny dzielą pokolenie babć i ich wnuków. Znakiem tego pierwszego świata były tradycyjne pieśni, drugiego zaś – nowoczesny język wideoklipu. By je połączyć, zbudowaliśmy Kulturowe Mosty. W programie wzięli udział podopieczni Pogotowania Opiekuńczego w Białymstoku, Domu Dziecka oraz uczestnicy warsztatów teatralnych w Teatrze Dramatycznym. Program realizowany był przez Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ulicznej ENGRAM, a jego twórcami byli: Marcin Lićwinko (badania terenowe, warsztaty śpiewu), Krzysztof Kiziewicz i Tomasz Adamski (warsztaty audiowizualne, realizacja wideoklipu) oraz Anna Danilewicz (koordynacja). Program powstał przy współpracy z Teatrem Dramatycznym w Białymstoku.
Pierwszy etap stanowiły badania etnograficzno-muzyczne na Białostocczyźnie. Zebraliśmy kilkanaście tradycyjnych pieśni, które stanowiły następnie materiał do pracy warsztatowej i wideoklipu. Równolegle trwała praca na warsztatach audiowizualnych i śpiewu. W trakcie tych pierwszych uczyliśmy obsługi nowoczesnego sprzętu audio-video, języka filmu i zasad przygotowania wideoklipu. Młodzież brała udział we wszystkich fazach, od scenariusza, po cyfrową obróbkę obrazu i dźwięku. Warsztaty śpiewu zaczynały się od elementarza, czyli poznania własnego ciała, jego ograniczeń (np. drżenia kolan przed wejściem na scenę) i możliwości (otwierania gardła, pracy przeponą, wykorzystywania wszystkich dostępnych rezonatorów). Finał odbył się 26 maja 2010 r., w Teatrze. Dzieciaki wyszły na scenę, zaśpiewały pełną piersią, i pokazały teledysk. Wszystkie działania zmierzały w dwóch kierunkach: w stronę zapominanego coraz bardziej świata wiejskiej kultury i obrzędu oraz nowoczesnych środków wyrazu. Program został sfinansowany ze środków programu Akademia Orange.
Zostanie zaprezentowany podczas Ogólnopolskiej Giełdy Projektów "Nowe media – nowe perspektywy dla animacji kultury" w Warszawie. Głównym celem Giełdy jest umożliwienie wymiany doświadczeń animatorów kultury i lokalnych liderów na temat realizowanych projektów kulturalnych, aktywizujących społeczności lokalne w całej Polsce oraz dyskusja nad rolą nowych mediów w dotychczasowych działaniach animacyjnych. Organizatorami Giełdy są: Narodowe Centrum Kultury, Fundacja Orange oraz Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej.
anna.d@bialystokonline.pl