Fundacja Powszechnego Czytania oraz Unia Metropolii Polskich, w skład której wchodzą Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Warszawa i Wrocław – zapraszają do wspólnej pracy na rzecz podniesienia czytelnictwa w Polsce. Kampania #CzytanieRządzi to pierwsze w Polsce tak mocne i szerokie zaangażowanie najwyższych władz samorządowych na rzecz upowszechniania czytania. W roli ambasadorów czytania występują prezydenci tych miast. Zapraszają do rozmowy i dzielą się swoimi upodobaniami literackimi.
– W świetle wydarzeń ostatnich miesięcy doszliśmy do wniosku, że dziś jak nigdy musimy oprócz koniecznych działań doraźnych wprowadzać mocne, długofalowe działania budujące fundamenty społeczeństwa otwartego, demokratycznego i kompetentnego. Badania pokazują, że ludzie czytający tworzą właśnie takie społeczeństwa. Dlatego z tym większym zaangażowaniem, jako grono dwunastu prezydentów, namawiamy jednym wspólnym głosem do czytania. Nie tylko dla osobistych korzyści, lecz także dla demokracji, nauki i rozwoju społecznego naszych obywateli – mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku i prezes zarządu Unii Metropolii Polskich.
Jak informuje Fundacja Powszechnego Czytania, wskaźniki czytelnictwa w Polsce są na alarmująco niskim poziomie, czytamy dużo mniej niż nasi sąsiedzi. W świetle dostępnych badań poszerzenie grona czytających ma znaczenia dla zwiększenia potencjału naszej gospodarki, innowacyjności i siły naszej demokracji.
– Dlatego powinno być jednym z najważniejszych priorytetów każdej osoby wpływowej, czy to będzie szef firmy dbający o czytelnictwo pracowników i ich rodzin, czy urzędnicy państwowi mający wpływ na różne obszary naszego życia, czy rodzice wychowujący dzieci. Fundacja Powszechnego Czytania od kilku lat działa na rzecz wzrostu czytelnictwa, dlatego z ogromną radością współtworzymy kampanię #CzytanieRządzi. Mamy nadzieję, że zaangażowanie prezydentów będzie potężnym impulsem do zintensyfikowania działań. Zapraszamy do włączenia się w projekt każdego, komu przyszłość naszych społeczności leży na sercu – zachęca Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, szefowa Wydawnictwa Słowne.
W zamyśle organizatorów kampania ma być zaczynem do wspólnego długofalowego wysiłku, rozmów, debat i pracy na rzecz poszerzenia grona czytających w Polsce. Zaproszeni są wszyscy: rodzice, dzieci, nauczyciele, bibliotekarze, samorządowcy, instytucje, firmy i organizacje pozarządowe.
Kampanii towarzyszą filmy, w których prezydenci opowiadają o swoich lekturach, ale też odsłaniają prywatne elementy swoich nawyków. Dowiemy się, kto z nich zagina rogi, kto czyta w wannie, a komu przyjaciele nie zwrócili książek. Co czyta prezydent Tadeusz Truskolaski? Jakie ma trzy ulubione miejsca do czytania? W czym jest tradycjonalistą? Czy woli zakładkę do książki, czy raczej bliskie mu są zaginane rogi? Każdy może to sprawdzić, wystarczy obejrzeć zamieszczony niżej film.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl