Poważne i zabawne telefony na nr 112. Centrum Powiadamiania Ratunkowego ma rok

2014.12.16 00:00
Minął rok od kiedy w Białymstoku działa Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Od tego czasu numer 112 obsłużył w naszym regionie 155 302 zgłoszeń.
Poważne i zabawne telefony na nr 112. Centrum Powiadamiania Ratunkowego ma rok
Fot: ESD
Podziękowania dla operatora, którego telefoniczne wskazówki uratowały 3-tygodniową dziewczynkę

W CPR w Białymstoku jest 17 stanowisk dla operatorów numerów alarmowych. Obsługuje je 28 osób, które dyżurują w systemie 12-godzinnym. Operatorzy najwięcej zgłoszeń przekazują policji oraz pogotowiu. Sama rozmowa ze zgłaszającym trwa od minuty do dwóch, następnie osoba dzwoniąca jest łączona z właściwą służbą. Najwięcej zgłoszeń przyjmuje się w godz. 14-19.

Do Centrum Powiadamiania Ratunkowego trafiają m.in. połączenia od osób, które chcą odebrać sobie życie. Tak było 9 stycznia 2014 r., gdy operator rozmawiał z mężczyzną, który próbował powiesić się na kablu. Dzięki współpracy innego operatora z policją udało się go zlokalizować. Do momentu przybycia na miejsce służb, przez 64 minuty, z roztrzęsionym mężczyzną rozmawiał operator.

Z kolei w czerwcu jeden z operatorów odebrał zgłoszenie dotyczące dziecka, które zakrztusiło się mlekiem i przestało oddychać. Instruował rodziców, jak mają się zachować. Po kilku minutach 3-tygodniowa dziewczynka oddychała już samodzielnie. W międzyczasie na miejsce dotarło pogotowie.

Około 75% zgłoszeń, które trafiają do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku to jednak tzw. zgłoszenia bezzasadne. Oprócz typowych pomyłek, zdarzają się zgłoszenia, które wywołują uśmiech.

Na nr 112 zadzwoniła kobieta, której mąż wykupił pakiet internetowy w Niemczech i nie może go teraz uruchomić. Bardzo się zdenerwowała, gdy dowiedziała się, że operator numerów alarmowych nie jest w stanie jej pomóc. Wiele osób traktuje numer jako darmową centralę telefoniczną i prosi o połączenie z bratem, żoną, synem. Operatorzy odebrali telefon od mężczyzny, który prosił o nr telefonu do Auchan, inny chciał się dowiedzieć o godziny pracy zakładu wulkanizacyjnego. Często zdarzają się prośby o aktywowanie telefonu, podanie aktualnej daty i godziny, informacje o pogodzie, numer telefonu do biblioteki, taksówki lub apteki, adres sklepu całodobowego. Zdarzyła się prośba o odwołanie turnusu w sanatorium czy wypisanie recepty. Ktoś prosił o przyjazd mechanika, ponieważ zepsuła się kosiarka.

W Polsce istnieje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego - po jednym w każdym województwie i 2 na Mazowszu.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1570 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39